EU-miljoner till besöksnäringen

En mångmiljonsatsning kommer att göras på besöksnäringen i Piteå de närmaste 2,5 åren. Detta står klart sedan EU gått in med sex miljoner kronor.– Detta innebär en fantastisk möjlighet, säger Helene Bäcklund Röckner, näringslivsutvecklare i Piteå kommun.

Per Hallkvist, projektledare i Piteå, hoppas att alla företag tar vara på möjligheten till affärs- och produktutveckling, nya marknader och kunder.

Per Hallkvist, projektledare i Piteå, hoppas att alla företag tar vara på möjligheten till affärs- och produktutveckling, nya marknader och kunder.

Foto: Camilla Berglund

PITEÅ2015-07-01 11:35

Videon är inte längre tillgänglig

Destinationen Swedish laplands projekt som omfattar regionens samtliga kommuner (14 kommuner i Norrbotten samt Skellefteå och Sorsele) har beviljats totalt 76 miljoner kronor av EU:s strukturfondspengar. Länsstyrelsen, landstinget, Region Västerbotten, regionens samtliga kommuner samt några privata företag går in med lika mycket pengar, vilket gör att den totala budgeten för projektet hamnar på 152 miljoner kronor.

För Piteås del innebär det att 12 miljoner kronor kommer att satsas på besöksnäringen de närmaste 2,5 åren.

Projektet delas in i tre områden där ambitionen är fler gästnätter och en fördubblad omsättning till år 2020. De tre områdena är:

* Destinationsutveckling – att skapa en exportmogen destination.

* Affärsutveckling – att skapa innovationer och nya reseanledningar.

* Marknadsutveckling.

Utifrån dessa verksamhetsområden pågår nu arbetet med att arbeta fram konkreta aktivitetsplaner för respektive område.

– Nu ska vi arbeta för att alla företag tar vara på möjligheten till affärs- och produktutveckling, nya marknader och kunder, säger projektledaren Per Hallkvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!