– Fartyget ska lossa 72 blad. Det mesta vi haft på ett fartyg som anlöpt hamnen, säger Anders Eriksson, logistikchef vid Shorelink som lastar och lossar fartygen vid Piteå hamn, eller Piteå port and hub som det numera heter.
Big Roll Bering är ett specialbyggt fartyg med uppgift att köra skrymmande delar. Fartyget är 173 meter långt och har ett bruttovikttonnage på 23 134 ton och är 42 meter brett.
Sedan lördag har Big Roll Bering legat för ankar vid Leskär på grund av att lagringsytan för vinddelar var full och i väntan på borttransport av torn och vingar valde kaptenen att lägga fartyget på vänt.
– Det har varit mycket hektiskt under veckan och vi måste ta in fartygen eftersom, säger logistikschefen.
Big Roll Bering kommer närmast från Swinoujscie i Polen där båten lastats med de gigantiska vindkraftsblad som läggs upp vid Piteå hamn och som sedan körs på specialbyggda trailers till Markbygden.
Fartyget gör sin tredje eller fjärde sväng till Piteå med de vindkraftsdelar som blivit ett lyft för hamnen och Shorelink.
Piteå hamns vd Ulrika Nilsson redovisar att hittills i år har 115 fartyg anlöpt Piteå. Av det är 21 relaterade till vindkraftsbyggena i Markbygden och den trafiken fortsätter. Just nu lossar ett fartyg från Turkiet torndelar och nästa vecka anlöper ett stort fartyg från Kina med 17 kompletta vindkraftstorn.
– Hittills i år har vi lossat 300 vindkraftsdelar, säger Anders Eriksson.
Ulrika Nilsson säger att hamnen befinner sig i en positiv tillväxtfas.
– Förra året passerade vi två miljoner ton i godsmängd och vi kommer att öka den mängden ytterligare i år, säger hon.
Piteå hamn har linjetrafik inom tre områden – kraftliner från Smurfit Kappa, containertrafik och sågade trävaror.
Till det kan läggas importen av bilar och att Lindbäcks bygg börjat skeppa sina husmoduler.
– Oljehamnen har också haft en positiv godsutveckling på senare tid mest beroende på ökad intransport av bränsle och Sunpines ökande verksamhet med in- och utgående transporter av flytande gods som tallolja och råtalldiesel, säger Ulrika Nilsson.
För att effektivisera lastningen av kraftliner planerar hamnen att bredda ro-ro rampen, en investering på fem–sex miljoner kronor.
– Det gör att vi kan lägga ro-ro fartygen åt båda hållen, förklarar Anders Eriksson.
Hamnen fullföljer också planen att öka lagringsytorna för allt från vindkraftsdelar till containrar och annat gods. En investering på 70 miljoner kronor.
– Kajbyggnaden är ju klar. Nu ska vi färdigställa lagringsytor på nära 60 000 kvadratmeter. Upphandlingen kring det startar i maj och arbetena ska vara slutförda under 2020, säger Ulrika Nilsson.