Konceptet är väldigt enkelt. Du handlar i en matbutik. Du hittar ett bra extraerbjudande eller plockar på dig en extra mjölk eller ett till pastapaket. Du betalar och på vägen ut lägger du in de extra varorna i ett speciellt kylskåp. Sedan hamnar det du bidragit med på ett behövande bord inom en mycket snar framtid.
– Det är väldigt enkelt, men det gör stor skillnad säger Susanne Lovén.
Piteå i januari
Överallt finns utsatta människor. Det kan röra sig om hemlösa, ensamma pensionärer eller ensamstående föräldrar som på ett eller annat sätt har svårt att få ihop mat för dagen.
– Det finns en djungel av insamlingar därute, jag vill hjälpa utsatta människor på ett väldigt konkret sätt, säger Susanne Lovén.
Hon är initiativtagare och ensam samordnare för projektet Det välgörande kylskåpet. I januari är planen att kylskåpen ska komma till Piteå. Den första att haka på projektet var Reijo Kreivi på Ica supermarket i Bergsviken.
– Det ligger i tiden, man ser all misär runt om i världen men behovet finns även här runt omkring oss med folk som har det knapert och är i behov av hjälp, säger han.
Trögstartat
Susanne Lovén berättar att det varit enkelt att få butikerna på sin sida, det har vart svårare att få igång organisationerna som distribuerar gåvorna. Butikerna knyts samman med en organisation som tar hand om maten och ser till att den hamnar på rätt ställe. Susanna Lovén uttrycker viss frustration över att det ibland går långsamt.
Från köksbordet hemma i Umeå sitter och hon mejlar och ringer. När det är dags att köra ut nya kylskåp kopplar hon släpet på bilen och åker iväg.
– Det tar lång tid, men det får ta den tid det tar. Jag vill hålla det enkelt, det ska inte vara krångligt, säger hon.
Trots det mödosamma arbetet och krångel med logistiken har hon siktet högt inställt.
– Att alla matbutiker ska ha ett, det är min ambition.
Dubbla fördelar
Ett efter ett dyker kylskåpen upp. De första på Susanna Lovéns hemort Umeå och nu finns även sex stycken i Skellefteå. Hon menar att det handlar om att synliggöra behovet som finns i samhället. Hon tror också att kylskåpen kan öppna för att grupper som vanligtvis inte skänker till välgörenhet på ett enkelt sätt ska kunna bidra.
– Man sår ett frö hos folk, säger hon.
Det finns ytterligare fördelar för butikerna som har kylskåp. Butikerna kan skänka bort varor som till exempel har skadade förpackningar och därför annars skulle slängas. Reijo Kreivi är mycket positiv till detta, både ur en miljösynpunkt och att möjligheten finns att hjälpa lokalt.
– Det känns jättebra, jag presenterade det här för medarbetarna förra veckan och alla tyckte ”wow, kanon!”, säger han.