Ett av största fartygen i hamn

Kinabåten har anlänt som ett av de största fartygen som lagt till i Piteå hamn. Sex dagar krävs för att tömma båten på vindkraftsdelar.

”Vi planerar för sju till fjorton vägtransporter per dag, måndag till lördag”,  säger Kent Johansson från Uddevalla Specialtransporter som anlitats av Enercon.

”Vi planerar för sju till fjorton vägtransporter per dag, måndag till lördag”, säger Kent Johansson från Uddevalla Specialtransporter som anlitats av Enercon.

Foto: Tommy Norin

PITEÅ2018-05-28 17:41

I en månad har kinesiska Tian En guppat fram ute till havs, fullproppad med stålrörskomponenter till GE:s vindkraftsbyggen i Markbygden.

I lördags anlöpte fartyget Piteå Hamn med 126 torndelar helt i stål, vilket tillsammans utgör arton hela vindkraftsverk (sju delar per verk).

Beställare är GE, och den 7 juni kommer prylarna att börja rulla längs vägarna mot Markbygden.

GE och Enercon driver som bekant två parallella vindkraftsprojekt.

Enercon kör sina pjäser med slutmål Ersträsk, där 77 verk ska resas under en tvåårsperiod.

GE bygger 179 vindkraftsverk inom samma tidsram, varav 60 i år i vad man kallar ”Markbygden 1” utanför Fagerheden.

Och även om ”vägrallyt” ligger i startblocken för extraordinära pjäser har det redan pågått ett bra tag.

– Vi har kört torndelar regelbundet ända sedan vecka 15 (början av april) och utan klagomål utifrån. Samma har gällt för våra transporter i fjol liksom 2013 och 2014, säger Kent Johansson, från Uddevalla Specialtransporter som sköter alla vägtransporter för Enercons räkning.

Tornleveranserna för Enercon har hittills i år handlat om främst betonghalvor, som mest fem meter breda.

– Nästa vecka, mest troligt, börjar vi köra maskinhus och blad (även kallat vingar), liksom 25 och 28 meter långa stålpipor som toppdelar på verken, berättar Johansson.

Detta innebär upp till 55 meter långa ekipage, motsvarande två långtradare.

PT har tidigare redogjort för planerade körvägar; för Enercons räkning från Haraholmen, över Pitsundsbron, E4 och längs väg 373 (Arvidsjaursvägen) upp till Markbygden.

– Vi planerar för sju till fjorton transporter per dag, måndag till lördag, med 90 minuters tidsåtgång per tur, säger Kent Johansson.

– Min erfarenhet är att folk vänjer sig med vår närvaro på vägarna. Men självklart kan det bli mera störningsmoment när tunga ekipage passerar genom byarna i området, säger Johansson.

Han tänker då på GE:s påtvingade vägval, på grund av bron över E4 i Tingsholmen, som inte medger några anternativ än sidospår över exempelvis Hortlax, Blåsmark och Svensbyn.

De ståltorn, som anlänt till Piteå med Kinabåten, går nämligen inte att baxa förbi under nämnda E4-överfart.

GE kommer överlag att köra större och tyngre komponentrer, men till antalet färre transporter än vad Enercons byggsatser kräver. Bladen till GE:s vingar kräver exempelvis 75 meter långa fordon, vilket är motsvarande tre fullstora långtradare.

Jättebåten

Kinesiska Tian En, med bruttovikt på 27 000 ton, är ett av de största lastfartyg som anlöpt Piteå hamn.

Tian En anlände fullastad med torndelar i stål för GE:s räkning från Lianyungang och Chengxi.

Fartyget kom i lördags som det första av fyra motsvarande båtleveranser.

Lossningen av totalt 126 torndelar beräknas pågå fram till fredag.

Sju torndelar krävs per verk, så fartyget levererar torndelar till 18 av de totalt 60 verken som GE bygger i sommar.

Om två veckor anländer nästa fartyg från Kina.

Fartyget är utrustat med egna kranar, men även hamnens egna kranar nyttjas för vissa lyft.

Restiden till sjöss tar cirka en månad enkel väg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!