För 20 år sedan lämnade Erika Ökvist Sverige för att satsa på en karriär i England. Hon älskar sitt jobb och under åren har hon gjort närmare 100 film- och tv-produktioner i olika genrer. Hon har varit på inspelningar i de flesta slott i London, Skottland, Frankrike och Belgien. Mest gillar hon historiska produktioner, dramaserier som Familjen Bridgerton och Downton Abbey.
– Bridgerton är mer en hybrid av 1800-tal, renässans och rokoko blandat med fantasi. Tolkningen man kan göra med smink, håruppsättningar och kläder blir friare än i Downton Abbey som är ett mer historiskt korrekt drama, säger Erika och berättar att varje gång skådespelarna har en ny klänning i nya säsongen av Bridgerton har de också ny peruk och nytt smink.
– Nicola Coughlan som spelar Penelope har haft minst 20 frisyrer. Vi hade 140 skådisar och jag vet inte hur många statister i tredje säsongen.
Säsong tre av Familjen Bridgerton tog tre månader att förbereda och nio månader att spela in. Sedan tog det två veckor att packa ihop allt smink.
– Det är som att föda en baby (skratt). Vi valde att återbruka nästan alla peruker från föregående säsong till denna. De är tvättade och ångade så att de blir raka, sedan har vi stylat om dem totalt och gjort nya lockar med hjälp av grillpinnar. En peruk tog två veckor att göra. Drottning Charlottes är av syntethår. De är uppbyggda på en stålbur som man klär med ett nät och sedan draperas håret ovanpå det. Några av hennes peruker som jag gjort har jag köpt av produktionsbolaget Shondaland. Annars äger de allt jag gör, berättar Erika.
Karaktären Penelopes peruker, med äkta hår, kostar var för sig 5 000 engelska pund. Erika avslöjar att hennes favoritperuk, som är den bästa hon någonsin gjort, finns i nya säsongen.
– Man kommer att märka vilken det är för den är väldigt speciell, säger hon (skratt).
Erika har haft huvudansvaret i två säsonger av tre och hon har haft cirka 50 stylister i sitt team i år.
– Jag brukar komma till studion före fyra på morgonen för att se att allt är på plats. Mitt team kommer till något helt nytt varje morgon och måste kunna prestera perfekt. Klockan åtta ska alla skådisar vara klara för repetition. Blir vi försenade kan det påverka hela produktionen och det kostar mycket pengar, säger hon och fortsätter:
– De flesta skådisar som vi jobbar med sitter ner i stolen i två timmar. Man är nära dem när man skapar deras karaktärer och får ett personligt förhållande till dem. Man måste kunna ta ansvar och behålla det som sagts i förtroende.
Hon berättar att sammanhållningen i hennes team varit fantastisk i år.
– Hur roligt man har när man är på jobbet beror på vilka personer man jobbar med och vilken stämning man bygger upp tillsammans, säger Erika och menar att filmvärlden kan vara grym och folk pratar bakom ryggen.
– Branschen är full av skvaller och skitsnack. Smink-artister är väldigt utsatta för alla ser direkt vad man kan och inte kan, säger Erika och berättar att hon gärna anställer personer som är bättre än henne för att de ska kunna lösa problem och lära sig av varandra.
– Det blir en väldigt fin arbetsmiljö om man är omtänksam i stället för att behålla kunskapen för sig själv för att man är rädd att någon annan ska ta ens jobb. Teamet som jag valde ut till säsong tre var de snällaste och bästa personer jag har jobbat med. Jag har aldrig haft så roligt. Vi blev en familj och alla växte hela tiden.
På grund av författaren Julia Quinns böcker om Familjen Bridgerton fanns redan en hype innan tv-serien började produceras.
– Hon var redan jättepopulär i Brasilien och i England. De som älskade hennes böcker klädde ut sig och kom till inspelningarna av utomhusscenerna redan i första säsongen. Det fanns en törst efter att få se karaktärerna de läst om, konstaterar Erika.
Alla karaktärer i Bridgerton är vackra att se på och hon tror att det bidrar till tittarsuccén.
– Folk vill se ut precis så i smyg. Just att rollfigurerna är så vackra att se på gör att många vill titta. Det är helt galet med drottning Charlottes och Cressida Cowpers frisyrer. Deras utseende och kostymer är så skandalöst vackra. Det är visuellt smart att göra så för det blir roligt att se på.
Hur länge håller en makeup eller frisyr?
– Det finns inget smink eller någon frisyr som håller en hel dag. Vi gör skådespelarna klara på morgonen, sedan fixar vi till dem en gång i halvtimmen under inspelning.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Att skapa olika rollfigurer och att hjälpa själva dramat i hamn. Vi är historieberättare, jag gör det med peruk och smink, någon annan med kläder. När jag läser manus ser jag allt visuellt framför mig. Man lär sig väldigt mycket om allt och får läsa på i olika ämnen för att hitta det rätta för det utseende man ska skapa.
Var kommer din kreativitet ifrån?
– Från farmor och mormor som lärde mig brodera, virka, sticka, och stoppa sockar. Farfar och morfar snickrade. Min pappa var jätteduktig på att rita och mamma har alltid sytt. Min lillebror har också kreativiteten i sig och jag sydde mina egna kläder när jag var tonåring.
Erika har flertalet nomineringar och hon har prisats fem gånger för sitt hantverk. 2023 vann hon en Emmy för sin kreativa hårstyling i andra säsongen av Bridgerton och hon fick också pris i kategorin film av International Hairdressing Awards.
– Det var absolut en stor ära att vinna en Emmy och det känns fint att bli uppmärksammad för det man gör. Men själva jobbet blir inte annorlunda för det. Det hade varit roligt att vara med på prisutdelningen och festligheterna men jag valde att stanna hemma och jobba för vi var mitt i inspelningen. Det är inte bara jag som jobbat hårt, de som var med och skapade fick också diplom.
Hennes sambo Paul Mcguinness gör specialeffekter inom filmvärlden.
– Vi är kreativa båda två. Efter jobbet kan vi och prata om bästa färgen på blod, eller hur man tillverkar ett bra slem för en död kropp som har legat i en resväska i en sjö och blivit upplöst. Jag jobbar också med att göra olika proteser som döda kroppar till deckare, säger hon.
Erika är nu aktuell som domare i Netflix-serien Glow Up. Femte säsongen har släppts och i första avsnittet tävlar unga talanger om att göra det bästa sminket för en balkväll i Bridgerton-anda.
– Det var lite nervöst att vara med framför kameran men jag vet att mamma kommer att sitta klistrad framför showen.