Sabina Jonsson tar entreprenörskap från fjäll till Kust

Från första mötet med entreprenörskap i barndomens Ammarnäs och via internationella event-uppdrag landar Sabina Jonsson som ny hotellchef på Kust. "Det blir Kust 2.0", säger hon.

"Den förändring som jag avser att göra är ju att öka. Öka antal gästnätter, rörelse i huset, gästspel och jippon. Men det är viktigt att det vi gör är i linje med det Kust står för", säger blivande hotellchefen Sabina Jonsson.

"Den förändring som jag avser att göra är ju att öka. Öka antal gästnätter, rörelse i huset, gästspel och jippon. Men det är viktigt att det vi gör är i linje med det Kust står för", säger blivande hotellchefen Sabina Jonsson.

Foto: Karolina Draumann

Piteå2024-07-07 08:00

Första augusti kliver Sabina Jonsson på i rollen som hotellchef för Kust hotell och spa. Utöver att sätta sig in i verksamheten, lära känna medarbetarna, identifiera ett nuläge och börja utveckla verksamheten ser hon fram emot att lära känna Piteåborna.

– Jag tycker om att skapa relationer, vilka är Piteåborna och vad är det dom vill ha? Jag vill ta reda på det lokala och vad dom behöver, berättar hon entusiastiskt.

Sabina Jonsson har stor erfarenhet av event, då hon drivit eget eventbolag sedan hon var 21 år gammal. Så Piteåborna kan vänta sig att det händer mer på eventfronten med den nya hotellchefen. 

– Jag ser fram emot samarbeten, ambassadörskap och gästspel, säger Jonsson.

Den blivande hotellchefen poängterar dock att det inte finns några stora lokaler som rymmer stora events.

– Jag tror vi kommer ha en hel del happenings, gästspel och många mindre events, säger Jonsson.

Som uppvuxen i en entreprenörsfamilj i Ammarnäs har vägen att arbeta med turism, service och värdskap varit ganska självklar för Sabina Jonsson. Jonsson fick tidigt med sig den positiva känslan av att ta emot människor och erbjuda dem en upplevelse genom hennes pappas turismverksamhet i fjällen, och redan under gymnasietiden steg hon själv in i hotellvärlden i Umeå.

– Jag jobbade extra, kvällar och helger, inom hotellverksamhet och restaurang. Det kände jag var väldigt kul och jag kände att det var en värld jag vill vara i, och så har det ju lite varit sedan dess.

undefined
"Kust är ju ett leisurehotell på helgerna, men jag tror att man kan kombinera leisure och lite mer bleisure - jobb och semester i ett - både konferera, ha affärsresenärer, det segmentet, och kombinerat med spa och de upplevelser som hotellet erbjuder", säger Sabina Jonsson.

I närmare tjugo år har alltså Sabina Jonsson drivit eget eventbolag, samtidigt som hon gjort inhopp i hotellbranschen både som anställd och som konsult. Sedan 2010 har hon varit bosatt i Skellefteå och har bland annat erfarenhet som hotellchef på Stadshotellet där, samt varit med i uppstarten av Wood Hotel. 

– Framför allt tror jag att jag har erfarenhet från gästperspektivet, jag har jobbat internationellt med olika typer av stora produktioner där man jobbat väldigt nära kunden, säger Sabina Jonsson, och det har varit väldigt kul.

När möjligheten att ta över hotellchefspositionen på Kust dök upp var det inte svårt att bestämma sig.

– Jag har alltid tyckt att Kust är en väldigt trevlig produkt med en tydlig profilering och en bra position på marknaden. Man vet vad Kust är och vad det står för, och det är kvalité och en ganska unik upplevelse. Jag kände att det var en fantastisk möjlighet att få vara med och utveckla verksamheten. Det känns helt rätt.

Jonsson berättar att det lockade att arbeta för det fristående familjeägda bolaget och ser förväntansfullt fram emot att komma in i verksamheten och sätta sitt avtryck.

– Nu kör vi, det blir lite Kust 2.0, mycket fokus kommer att ligga på att utveckla verksamheten. Kanske ta den lite ut på ny marknad, hitta nya målgrupper, jobba litegrann med ny typ av paketering, berättar Jonsson.

undefined
Från barndomen i Ammarnäs fick Sabina Jonsson med sig entreprenöskap och drivet att gå sin egen väg.

Sabina Jonsson menar att det är en bra tid för Kust att tänka på ett annat sätt, göra nya saker och testa sig fram. Hon utstrålar entusiasm över det nya uppdraget och berättar att drivet kommer från skapandet.

– Jag identifierar mig väldigt mycket som entreprenör, att jag har det här go'et. Jag tror egentligen att jag drivs av skapandet av möjligheter, jag tycker om att se att det händer saker, jag tycker om att se att det jag gör bidrar till något som är bra, säger den nya hotellchefen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!