En växande digital byrå

Digitala byrån In the cold i Piteå är ett starkt växande bolag som under åren knutit till sig stora kunder som Gekås Ullared, däcktillverkaren Michelin och Polarbröd i Älvsbyn.

In the cold har bland annat skapat varuhusjätten Gekås Ullared hemsida. ”En viktig kund”, säger Jan Wimander.

In the cold har bland annat skapat varuhusjätten Gekås Ullared hemsida. ”En viktig kund”, säger Jan Wimander.

Foto: Christoffer Markström

PITEÅ2018-11-09 06:00

In the Cold med vd Jan Wimander huserar i förra detta Domus varuhus vid Aronsgatan. I maj kunde det växande företaget ta en bottenvåning i anspråk där de i samarbete med PNF skapat en lugn miljö med lunchrum, soffhörna och konferensrum.

Ett exempel på hur In the cold har en bestående tillväxt och som bland annat resulterat i att verksamheter delats upp och förts över till nybildade bolag.

Jan Wimander har en gedigen bakgrund som bland annat general för festivalen Piteå dansar och ler. Sista året i den sfären, 2010, var han ansvarig för festivalbokningarna.

– Vi arbetade mycket digitalt inom PDOL och idén föddes att skapa en egen reklambyrå som fokuserade på det digitala, säger Jan Wimander.

Under 2009 startade han och Peter Lundmark, också verksam vid PDOL, företaget tillsammans med Niklas Berg som arbetade vid en reklambyrå i Stockholm.

– Ganska snabbt behövde vi en digital formgivare och så har det fortsatt. Efter en tid upptäckte vi att sökmotortrafik var viktigt för kunderna så under 2014 startade vi en sökmotorbyrå tillsammans med Berndt Johansson. En verksamhet som vi valde att inte lägga inom In the cold. I stället bildades företaget Firstly där vi äger 25 procent. Affärsidén är att hjälpa kunder att få en bra synlighet på Google. Människor söker mycket information kring sådant som resor och mat, exemplifierar Jan Wimander Firstlys nisch. Bolaget har åtta anställda och är verksamt i Piteå och i Stockholm.

Wimander berättar vidare om resan:

– Vi träffade ett par entreprenörer i Stockholm. Tillsammans med dem bildade vi år 2015 mediabyrån Burstit där vi äger 15 procent. Företaget arbetar mycket med annonser på nätet. Det har tre anställda och omsätter redan cirka 17 miljoner konor.

Jan Wimander förklarar att när In the cold ställts inför nya uppgifter har det varit mindre komplext att starta ett nytt bolag än att inlemma ny verksamhet i In the cold.

– Så i somras bröt vi ut affärsområdet PR/sociala medier och bildade About PR Agency AB med tre anställda i Stockholm. Vi äger 55 procent av företaget.

Han säger att under åren har In the cold utvecklats till en komplett byrågrupp som arbetar med digital marknadsföring i form av strategier, koncept, design, hemsidor, applikationer och digitala kampanjer.

Huvudmarknaderna ligger i Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrbotten.

– Vi har varit duktiga och det har resulterat i att vi lyckats knyta till oss stora kunder som Michelin, Foodmark i Stockholm med varumärken som Rydbergs och Fjällbrynt. Dessutom har vi ett nytt kontrakt med Gekås i Ullared där vi bygger hemsidor och bokningssystem till deras hotell. Vi har hållit på med hemsidan sedan i maj i år, säger Jan Wimander.

I Norrbotten har In the cold knutit till sig Swedish Lapland och bagerijätten Polarbröd .

– Just nu bygger vi Polarbröds nya hemsida, säger vd:n.

Han säger att de senaste fem åren har In the cold ökat sin omsättning från 5,6 miljoner kronor (2013) till 17,8 miljoner förra året med 16 anställda. Hela företagsgruppen har 30 anställda.

Hur ser In the cold ut om fem år?

– Det blir fortsatt tillväxt inom hela gruppen men vi vet inte nu vilket bolag som kommer att växa mest. Men om fem år ska hela företagsgruppen passerat 100 miljoner kronor i omsättning, säger Jan Wimander.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!