En väg ut på arbetsmarknaden

Arbetsplatsförlagt lärande ökar möjligheterna för nysvenskar att komma ut i arbetslivet. Två dagar i veckan arbetar de på företag och resten av veckan läser de teori på Strömbackaskolan.

”Vår målsättning är att alla elever ska få en gymnasieutbildning men för många är det tufft och alla kommer inte in. Då ses det här som ett annat sätt att komma ut på arbetsmarknaden”, säger Malin Öberg, ansvarig lärare.

”Vår målsättning är att alla elever ska få en gymnasieutbildning men för många är det tufft och alla kommer inte in. Då ses det här som ett annat sätt att komma ut på arbetsmarknaden”, säger Malin Öberg, ansvarig lärare.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2014-11-07 21:32

Nysvenskar som läser språkintroduktion vid Strömbackaskolan får chansen till arbetsplatsförlagt lärande. Eleverna har haft praktik tidigare men får från och med i år den betygsatt.

– Vår målsättning är att alla elever ska få en gymnasieutbildning men för många är det tufft och alla kommer inte in. Då ses det här som ett annat sätt att komma ut på arbetsmarknaden. Det allra bästa är så klart att de kan gå ett treårigt gymnasieprogram men för många är det svårt att hinna få alla betyg innan de fyller tjugo och vi måste hitta andra vägar, säger Malin Öberg, ansvarig lärare.

På företag

– Tanken är att eleverna systematiskt ska få den utbildning som krävs ute på ett företag, fortsätter hon.

Två dagar i veckan har eleverna arbetsplatsförlagt lärande och resterande vardagar läser de teoretiska ämnen på skolan. Alla läser matte, svenska och engelska. Beroende på hur långt de kommit i språkutvecklingen läser de även SO-ämnen, NO-ämnen, musik, hemkunskap och idrott.

Språket är givetvis en viktig del i det hela och det kan vara bitvis svårt.

Inget hinder

– Men språket behöver inte vara ett hinder. Det kan vara så att de stagnerar i språkutvecklingen i skolan, då kan praktiken göra att de tar ett litet hopp och blir mer motiverad att fortsätta plugga. Men framförallt är det viktigt att de kan få ett jobb, säger Malin Öberg.

Efter språkintroduktionen är förhoppningen att eleverna har tillräckliga betyg för att komma in på ett gymnasieprogram alternativt att de får ett jobb.

För att det här ska fungera krävs ett stort samarbete med olika aktörer, förklarar Malin Öberg, och hon är tacksam för de företag som ställer upp och ordnar en plats åt eleverna.

– De är helt fantastiska, de ger av sin tid och de engagerar sig mer än vad man kräver. Och det betyder så mycket för våra elever som får med sig en bra referens, säger hon.

Samma möjlighet till arbetsplatsförlagt lärande finns även för andra elever som läser andra inriktningar på introduktionsprogrammet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!