En prick i protokollet
Det är vad Vägtrafikinspektionen vill ska bli följden om man missköter sig i trafiken. Och protokollet ska skötas av länsstyrelsens körkortsenhet. När du fått exempelvis fem prickar så blir du av med körkortet.
Eller också gör man tvärtom, som i Frankrike, där trafikanter som missköter sig blir av med prickar vid varje förseelse. När prickarna är slut är det också slutåkt.
Faktum är att en majoritet av länderna i Europa i dag har olika typer av pricksystem, även våra grannar Danmark och Norge.
Att Vägtrafikinspektionen kommer med det här förslaget just nu förklaras förstås främst av att färden mot Nollvisionens delmål tycks ha kör fast. Dessutom tycker de att dagens svenska körkortssystem med varningar är otydligt och i praktiken svårt för trafikanterna att förstå. De körkortsingripanden som sker kan upplevas som oförutsebara. Ett pricksystem skulle kunna bli enklare, tydligare och snabbare att hantera.
Men, säger inspektionens chef, systemet måste kombineras med mer polisövervakning så att trafikanterna upplever risken att åka fast som stor. Men kommer det egentligen att få någon effekt? Fan tro't.
När Danmark införde "klippekortsystemet" 2005 gav det en effekt som varade i bara ett år. Sen körde folk likadant som tidigare. Och det borde väl ändå vara poängen med ett nytt system, att öka trafiksäkerheten. Inte att återkalla allt fler körkort.
Ett nytt system måste också göra skillnad på olika förseelser. Allvarliga och mindre allvarliga. Till de allvarliga bör räknas fortkörning och slarv med bilbältet. Rattfylleri och grov vårdslöshet måste även i fortsättningen innebära att man omedelbart blir av med körkortet. Systemet måste också reagera snabbare och mera konsekvent än det nuvarande.
Det får heller inte bestå av ett allt för generöst antal prickar. Då kan en körkortsåterkallelse upplevas som så avlägsen att man kanske är beredd att ta lite fler risker i trafiken. Så bör den som är nära att förlora sina sista prickar få en skriftlig varning.I flera länder omfattar prickningssystemet också en slags rehabiliteringskurser, som "syndaren" måste gå igenom för att återfå körkortet. En inte helt dum idé. Notoriska fortkörare tummar ofta även på andra trafikregler och har en förmåga att med en viss regelbundenhet fastna i trafikpolisens garn. Så uppenbart har det gått någon maska i förarutbildningen.
Kanske därför Vägtrafikinspektionen också vill att körkortsutbildningen ska förnyas och förbättras.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!