Lage Hortlund har tidigare arbetat som gymnasielärare och han är positivt inställd till betygsförsöket.
– Jag tror att det blir mer koncentration på kunskap och då kan man också se att de som behöver hjälp får det tidigare. Att lära sig att läsa och räkna är grunden till all annan kunskap. Jag är positiv till försöket och fyran är ju ändå inte så tidigt, anser Lage Hortlund.
Han tycker att det vore intressant att se om försöket ger bättre studieresultat.
Höja nivån
– Piteå är allmänt bra på att hålla den här godkäntnivån och jag tycker att det varit för mycket koncentration på den nivån. Piteå är kanske inte lika duktig på de högre betygen och det vore intressant om det här kanske vore ett led för att få fram de högre betygen, säger han.
Han anser att det vore positivt för eleverna och att det skulle kunna leda till att de som behöver extra stöd får det tidigare.
– Jag tror att det vore bra för eleverna och det är det allra viktigaste. Jag menar att det blir en större koncentration på baskunskaperna.
De yngre eleverna får redan omdömen, men det är för oprecist och betyg är bättre, anser han.
Positiva överväger
Kan du se något negativt med försöket?
– Nej egentligen inte. Det anförs negativa åsikter om det här men jag tror det positiva överväger. Det har varit så att man inte riktigt håller reda på om eleverna har lärt sig att läsa och skriva, om man då upptäcker det och kan göra något åt det är det positivt. Det är inte bra för eleverna att inte snabbt få lära sig att skriva, läsa och räkna.
Tror du att det kan bidra till en ökad stress för eleverna?
– Nej jag tror inte det, om det blir en bättre struktur i skolan med ordning och reda och koncentration på kunskap så tror jag att det minskar stressen. Stressen kan bero på att det är oordning i skolan.