Ett värdeord i uppdraget till tidningsdesignbyrån var att Piteå-Tidningen skulle vara "eljest" – alltså lite annorlunda, en tidning med en unik design.
Så här skrev redaktionschef Bengt Larsson i det sista numret med den gamla layouten: "Det här är den sista Piteå-Tidningen i det utseende du vant dig vid. På måndag kommer en ny produkt där vi satt allt under lupp och moderniserat hela tidningen från logotyp till sista bokstav. Arbetet har gått ut på att göra innehållet mer intressant och variationsrikt, ännu lättare att hitta och lättare att läsa."
Ris och ros
Det nya utseendet fick både kritik och beröm när Piteå-Tidningen höll sin foajé öppen för läsare som ville vädra sina åsikter. En del tyckte att tidningen var bättre förr och att det nya utseendet gjorde att PT tappat sin identitet, medan andra uppskattade en modernare layout och tyckte att det var roligt med mer färg. Många konstaterade att en ny design är en vanesak.
Att tidningar görs om då och då är självklart, förklarade Bengt Larsson i artikeln.
– Men målet är givetvis inte bara att förändra utan även att förbättra. Hela förändringsarbetet har genomsyrats av ambitionen att göra det lättare för läsarna, både att hitta i tidningen och att ta del av innehållet, sa Bengt Larsson i en artikel om nya PT.
Nu har "nya" designen hängt med PT i mer än sex år och kostymen håller i många år till. Undrar när nästa klädbyte blir aktuellt?