Miljön är genuin. Den gamla stenbyggnaden med det stora garaget andas sann bilhistoria.
Tvättäkta och utpräglad.
I viss mån ser det ut som om tiden stått stilla sedan 1945, då John Wikgren klev in i verkstan, ditlockad som bilmekare av dåvarande verkmästare Holger Eriksson.
"Norrlands Motor", stod det den gången på skylten utanför verkstadsbyggnaden.
Kom som fjortonåring
Elva år senare, 1956, blev John Wikgren ensam herre på täppan.
- Pappa köpte verkstaden, blev egenföretagare och ändrade namnet till Biltjänst.
Som fjortonåring kom även sonen Bo Wikgren in i bilden.
- Efter sjuårig folkskola började jag jobba här. Det var spännande. Jag gillade verkligen hantverket med felsök och reparationer. Det blev liksom till en livsstil.
I dag har ett halvt sekel passerat sedan Bo Wikgrens första kontakter med trasiga motorblock och pysande avgasrör.
- Genom åren har jag provat laga i princip allt som går att lagas på bilar, säger han och kastar en blick mot väggar fyllda av hyls- och nyckelsatser, skruvmejslar, bultar och tänger.
Förändringens tidevarv
Men tiderna förändras. Modern bilstandard med avancerad elektronik och insprutningssystem har kört ifrån manuella felsökare med hela åtgärdskartoteket lagrat endast i huvudet.
- Nu är det data som gäller. Och jag har ingen dator i verkstan, och tänker inte heller skaffa någon.
Därför har beslutet blivit oundvikligt, med försäljning av fastigheten, paketering och förflyttning av alla skruvdragare, kolvringsspännare och hydraliska domkrafter.
- De nya ägarna tänker inte driva verkstadsrörelsen vidare.
- Däremot inser jag att jag inte kan lägga av helt och bara gå omkring och skrota i morgonrock hemma på Annelund.
Lösningen heter fortsättning på hobbybasis.
Veteranbilar
- Jag och svågern har hyrt ett mindre garage för smärre insatser på tider som vi själva styr, säger Bo Wikgren.
För ändamålet har han bland annat två egna veteranbilar att sätta skiftnycklarna i.
En gammal amerikansk jeep från andra världskriget plus en tvåsitsig, tvåcylindrig Vespa 400 från 1958 med 18 kusar under huven där bak.
- Det är två veteraner som är bra att ha när abstinensen blir för svår, säger Bo Wikgren och ler.