En blöja med attityd
Den här påsken återvände vi till Riksgränsen med vårt barn utanför magen. Och så roligt roligt roligt det är att resa med henne.
Skidturer till Katterjåkk med sovande Siri i pulka, pizza från vedeldad stenugn, apelsinpaus på isen, sol, strålande sol och många goda skratt. Tidiga morgnar med lillan, då hon och hennes pappa gav mig sovmorgon och gick på äventyr i hotellet. Foajen som visade sig ha en fantastisk akustik för bebissång.
Vi hann också besöka hotellets alpina spa och Siri fick dyka i deras bassäng. Visst hade det varit trevligt att pröva en behandling med namn som fjällvind, norrsken, friskt fjällvatten eller same zen, men en stilla stund mellan mor och dotter i bubbelpoolen blev resans höjdpunkt. Ljust trä, svala andetag, vitt kakel, Anna Ternheim i luften och kristallvita snödrivor mot stora fönster.
Och puderåkning för Siripappan.
Dottern har visat sig från sin mest strålande sida och sovit sig igenom basketmatcher, hundskall, jubel och förflyttning från personalbostad till hotellrum. Enda nackdelen att resa med barn är all packning som ska med.
Pulka, skaklar, kläder, leksaker, barnmatsburkar och inte minst blöjor.
Om vi haft tvättstuga i lägenheten kanske jag skulle ha kunnat använda tygblöjor till Siri. Jag har blivit erbjuden att låna uppsättningar från flera håll, men det har varit lätt att tacka nej med hänvisning till att vi har tvättstuga i källaren och att man måste boka tid långt i förväg.
De tre första veckorna av bebisliv bodde vi i Piteå och kunde slänga blöjorna i den bruna tunnan, men i Umeå sorteras inte matrester och hushållspapper i komposterbart - där åker allt i samma gröna tunna och det blir ännu tydligare hur mycket blöjor det faktiskt blir.
Enligt konsumenttidningen Råd och rön har ett barn vid 2,5 års ålder använt ungefär 7 250 blöjor.
Visst har blöjorna förbättrats sedan engångsblöjan föddes på 50-talet, men nu räcker det inte med superabsorberade kärnor, läckbarriärer och snabba ytskikt i marknadsföringen. Nu kommer bling-bling-blöjan. Om några veckor lanseras en blöjkollektion (blöjkollektion, hör ni hur det låter!) i begränsad upplaga.
En blöja med attityd, beskriver företaget blöjorna som har olika tryck med detaljer som 70-talsdevisen "make love not war", bling bling- kedjor och nitbälten.
Fattas bara att kända designers börjar samarbeta med blöjföretagen. Vad sägs om Stella McCartney featuring Pampers?
"Barnkläder är något av det roligaste som finns för många föräldrar. Med glimten i ögat ger vi chansen till småbarnsföräldrar att ge uttryck för deras intresse för mode och design till valet av blöja", säger Sofia Hallberg, kommunikationschef på Libero.
Men om man lagt ner stora summor på kläder, vill man väl att barnen ska ha på sig kläderna och inte springa omkring i bara blöjan i kalla april. Det är ju trots allt bara en kroppsanpassad toalett.
Klart det är kul med barnkläder. Men vad är coola blöjor jämfört med en upptäcktsresande dotter, nu sovandes i pulkan på väg hem. Solvarma kinder, långa ögonfransar, två meter ren snö. Siluetten av fjälltoppar runt omkring oss.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!