Ett stort problem, enligt honom, är att allt fler sätter likhetstecken mellan människovärde och prestation.
- Vi formligen bombas varje dag med värderingar och bedömningar från hela världen. Många bär redan på känslan att inte räcka till, säger Carlsson och fortsätter:
- Vi måste värdera alla individer för vilka de är. Inte bara utifrån vad de presterar. Skolan, hemmet och föreningen ska vara arenor där självkänslan byggs upp. Inte krossas. Vi måste vara medvetna om att vuxnas värderingar formar barn för resten av livet.
Därför är Carlsson tveksam till betygsättning av barn redan från sjuårsåldern.
- Det lägger ett stort ansvar på lärarna.
Han säger dock inte att betyg är fel men skulle hellre se någon form av "feedback".
Viktig skillnad
- Förslaget att införa betyg i lågstadiet är kanske i grunden en god tanke för att hjälpa barnen och föräldrarna. Men verktyget måste presenteras och paketeras på ett helt annat sätt än tidigare. Annars kan konsekvensen bli att barnen tar det som en bedömning av dem själva som människor.Carlsson betonar att skillnaden mellan betygsättning/prestation och människovärde måste tydliggöras.
- Barnen ska känna att de är älskade och att betyget bara gäller en färdighet i exempelvis svenska, matte eller engelska.
Godhet ger ingen lön
Många kanske tycker att Carlssons resonemang handlar om självklarheter.- Det kan låta löjligt. Men faktum är att vi lever i ett samhälle där bara prestationer ger betalt. Godhet, snällhet och omtanke ger tyvärr ingen lön. Det verkar dessutom som att vi får allt svårare att skilja mellan sak och person. Prestationen avgör hur vi värderas som människor.
Han arbetar själv med ett projekt mot toppning inom ungdomsidrotten.
- Jag levde på min talang när jag var liten. Motgångarna kom först i vuxen ålder. Ändå är minnet starkt från den första gången jag bänkades. Hur ska då inte ett barn må? Jag kunde ju söka tröst i tidigare framgångar. Men unga pojkar och flickor har ingenting att referera till, säger Carlsson och citerar en liten flickas samtal med sin far.
- Hon sa: "Jag vill inte veta vad jag är dålig på. Jag vill bara spela fotboll för att jag tycker det är så roligt".
Carlsson hoppas att med rätt kommunikationsmetoder kunna bli en länk och brobyggare mellan barnen och vuxenvärlden.
- Se mig gärna som en barnens riddare, skrattar han.