Eleverna hade fyra olika tider som de fick välja mellan att börja skoldagen. Tidigast fick de komma till skolan 07.10. Något som 27 stycken av klassens totalt 40 elever valde.
- Jag ville börja tidigt för att få sluta tidigare. Då hinner jag göra mycket mer med mina kompisar, säger Selma Uddström, som var en av de som steg upp tidigt den här tisdagsmorgonen.
- Det är roligt för eleverna att prova något nytt. Skoldagen kan vara väldigt mycket rutin, så flexdagen är ett sätt att bryta vardagen för eleverna, säger Eva Granström.
- Dessutom får eleverna en valmöjlighet, fortsätter Eva Granström, som berättar att eleverna innan jul tjatade om att få sovmorgon.
Lite roligt i sammanhanget är att när de väl fick välja så valde över halva klassen att börja tidigt.
När PT besöker klassrummet arbetar halva klassen med Skelleftetekniken, som är ett arbetssätt för att träna elevernas samspel med varandra. En gång i veckan arbetar två och två tillsammans med naturvetenskapliga experiment.
Amanda Grandin och Moa Lindgren klurar med ett värmeexperiment. De har varit i gång sedan klockan 07.10 på morgonen.
- Det var inga problem att börja tidigt eftersom jag alltid vaknar långt innan jag ska. Jag skulle vilja ha fler flexdagar, säger Amanda Grandin.
- Jag skulle aldrig klara av att börja klockan 07.00, säger Moa Gabrielsson, som hoppas på fler flexdagar.
Och fler flexdagar kan det komma att bli i framtiden för eleverna.
- Vi kommer att göra en utvärdering efter den här dagen. Då får vi se om det blir någon fler, säger Eva Granström.