Elever svävade i fara - lärare mister licens

En skärmflyg-instruktör anklagas för att flera gånger försatt sina elever i livsfara. Mannen, som hållit återkommande flygutbildningar i Piteå, får nu sin instruktörslicens indragen.

Grova anklagelser riktas mot en skärmflyginstruktör som bland annat varit verksam i Piteå. Beskyllningarna leder nu till att mannen får sin instruktörslicens indragen. Personen på bild har ingenting med ärendet att göra. (Arkivbild).

Grova anklagelser riktas mot en skärmflyginstruktör som bland annat varit verksam i Piteå. Beskyllningarna leder nu till att mannen får sin instruktörslicens indragen. Personen på bild har ingenting med ärendet att göra. (Arkivbild).

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2009-03-28 06:00
Det talas om upprepade brott mot regelverket, om ett "växande attitydproblem".
Vid flera tillfällen ska mannens dåliga omdöme ha försatt flygelever i livsfarliga situationer, enligt Svenska Skärmflygförbundet (SSFF).
Kritiken mot den rutinerade skärmflyginstruktören i 45-årsåldern är hård.
Nu fråntas mannen sin instruktörslicens och förbjuds att undervisa - trots att han har över 3 500 timmars erfarenhet av skärmflygning.
Bakom beslutet står luftfartsmyndigheten Transportstyrelsen.
Flygcertifikat
Instruktören är den drivande länken i ett väl innischat företag som han själv lagt grunden till, med säte i Skåne.
Delar av verksamheten rör utbildning av skärmflygare - både med och utan motor - vid företagets skärmflygcenter i Skåne, samt vid filialer i Piteå, Vadstena, Stockholm och Sölvesborg.
För omkring 15 000 kronor har det varit möjligt att skaffa utbildning, under cirka tio dagar, och ett certifikat (typ körkort) för skärm- och/eller paramotorflygning.
Växande kritik
I spåren av flyginstruktörens framfart har dock en växande kritik vuxit fram från olika håll i landet.
Under fjolåret fick Svenska Skärmflygförbundet flera anmälningar där instruktörens lämplighet ifrågasattes.
Hård vind
SSFF konstaterar:
"Instruktören har kraftigt åsidosatt säkerheten för andra personer, elever under utbildning, som haft fog att sätta stor tilltro till hans kunnande och säkerhetsmedvetande".
Ur handlingarna framgår att han låtit en orutinerad elev skärmflyga i vindhastigheter då det inte anses lämpligt ur säkerhetssynpunkt, och trots att eleven själv påtalat aspekten.
Mannen har också låtit elever flyga i regn, samtidigt som han själv ska ha avvikit från platsen utan möjlighet att övervaka flygningen.
"Flygskärmar är inte konstruerade för att flyga i regn. Att flyga i regn försämrar skärmens flygegenskaper markant och för en elev kan det vara förenat med livsfara", skriver SSFF.
Misstag i system
Instruktören har också
låtit elever flyga utan obligatoriskt ryggskydd, med för stor skärm, och vid ett tillfälle med trasig propeller.
"Han har upprepade gånger överträtt/ignorerat de bestämmelser som reglerar utbildningen av skärmflygpiloter."
Instuktören har även undanlåtit rapportera olyckstillbud till SSFF enligt gängse ordning.
"Han gör misstagen inte enbart en gång, utan har satt dem i system."
Ytterligare inslag av påstådda försummelser gör att SSFF sammantaget talar om "dåligt omdöme, bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter gällande bestämmelser."
Luftfartsmyndigheten, Tran-
sportstyrelsen, har tagit slutlig ställning i frågan och alltså beslutat att dra in mannens instruktörs-licens.
PT har utan resultat sökt flyginstruktören för en kommentar.
FAKTA Skärmflygning
Skärmflygning kan bedrivas både med och utan motor
En paramotorflygare flyger med ett motorpaket fasthängt på ryggen
Vederbörande sitter i en slags flygstol och reglerar skärmen över huvudet med linor. Ekipaget springs igång från marken, helst i motvind
Möjlighet finns att flyga flera kilometer rakt upp i det blå
Paramotorns tank rymmer 10-14 liter och ger en räckvidd på runt tio mil
Farten varierar mellan 20-60 km/h beroende på vind
Ett certifikat för paramotor kostar runt 15 000 kronor. En ny skärm och motor ligger på 75 000-85 000 kronor
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om