– Jo, det var helt från en dag till en annan, det kom bara ett brev att de avbryter leveranserna och vips var det verklighet, minns Åström.
Han tycker det är kul och viktigt att jämföra priser och att teckna det mest förmånliga elavtalet, till exempel. Runt millennieskiftet var det Kraftkommission i Skellefteå som hade billigaste strömmen och Åström tecknade ett treårsavtal.
Dubbla priset
– Då, i december 2002, då de bara meddelade att de inställde leveranserna, hade vi väl en 6–8 månader kvar på avtalstiden men tvingades teckna ett mycket dyrare avtal för att få ström i huset. Men så där mitt i vintern gör man ju inga bra avtal, så jag vill minnas att det blev ungefär dubbla kilowattpriset, berättar Åström.
Orsaken att dåvarande Kraftkommission, numera Stävrullen Finans, ställde in leveranserna är oklar. Något riktigt argument har varken kunderna eller Konsumentverket, som drivit frågan sedan dess, fått.
– De gick ju inte i konkurs, hade de gjort det hade man ju förstått bättre...
Striden mellan elkunderna och Kraftkommission vandrade fram och tillbaka i olika instanser under flera år, men i juni 2005 beslutade Umeå tingsrätt att Konsumentombudsmannen, KO, skulle få väcka grupptalan i ärendet. Via information på Konsumentverkets hemsida, i tidningar och radio/tv försökte KO därefter samla de drabbade, där antalet uppskattades till 7 000 stycken.
Julklapp
Riktigt alla fick KO aldrig tag på, men för merparten lämnades en grupptalan in till domstol. Många föll bort direkt, då de knappt drabbats alls ekonomiskt och en del har fallit bort under de år som KO företrätt elkunderna. Nu, mer än tio år senare, har KO och Stävrullen Finans träffat en uppgörelse som innebär att alla de 2 000 kunder som finns kvar kommer att få ekonomisk ersättning.
Förlikningsuppgörelsen innebär att bolaget betalar knappt 3,5 miljoner kronor, vilket är litet drygt hälften av vad KO ursprungligen begärde. KO gör dock bedömningen att det är det bästa man kan göra, då utfallet av en långdragen och komplicerad rättstvist aldrig går att förutspå. Nu får de drabbade i alla fall en liten slant.
För Johnny Åström, som hade hunnit glömma hela historien, blir det en fin julklapp även om det inte handlar om några större summor. Exakt hur mycket vet han inte heller, men delar man 3,5 miljon rakt av på 2 000 kunder skulle det innebära att de fick 1 750 kronor vardera.