Stefan Lundström förklarar att grundorsaken till att man får felaktig spänning till huset kan vara många.
– I detta fall tyder det på nedfallande skog och grenar och fel i en transformatorkiosk. Vi jobbar kontinuerligt med kontroller, återkommande besiktningar och arbetar löpande med att förbättra tillgängligheten i vårt elnät.
Han är noga med att betona att denna typ av fel är väldigt ovanliga.
– Det är alltid olyckligt och tråkigt att våra kunder drabbas av problem kopplade till våra leveranser. Vi har under ärendets gång haft en tät dialog med familjen Iversen. Jag förstår att det är olustigt när oönskade händelser inträffar och de obehagskänslor det medför.
Han säger att som elnätsbolag verkar Pite energi i en monopolverksamhet och har flera olika lagar och regler att följa.
– Som kund kan man antingen välja att ta det via oss till en viss kostnad eller sitt eget försäkringsbolag. I detta fall valde kunden att ta det genom sitt försäkringsbolag. Ärendet lämnades in av kunden till Allmänna reklamationsnämnden som beslutade att vi har följt gällande regelverk.
Eftersom händelsen är så ovanlig hade de inte kunnat få de begärda 3 000 kronorna som ett tecken på er goda vilja?
– Vi tillämpar ”likabehandlingsprincipen” och bedömer alla ärenden lika och objektivt. Vi är noga med att följa branschens regler och avtalsvillkor.