Piteå hamns satsning på Haraholmsspåret ska förbättra logistik, göra transporter mer kostnadseffektiva och för att säkerställa miljöeffektiva transporter till, från och inom Piteå hamn.
Loken körs i dagsläget på diesel. Tanken på elektrifiering har funnits sedan i början av 2000-talet men det är inte förrän nu som ärendet aktualiserats. Anledningen till det är bland annat att bränslepriset höjts och att dieselloken håller på att fasas ut.
– El-lok är i dagsläget billigare, driftsäkrare och är mer tillgängliga, säger Lars Wikström, infrastrukturansvarig vid Piteå hamn.
Förstärka spåret
Totalsumman för projektet ligger på 60 miljoner kronor. En del av det ska läggas på förstärkning av Haraholmsspåret som sträcker sig från höjdpunkten innan Svedjan fram till Piteå hamn. Peter Öhlund och Tomas Skarin utbildar sig till järnvägsprojektörer i Luleå och har i sitt examensarbete gjort en utredning om bärighetsförbättringar för att höja standarden på spåret. De har tagit fram lösningar för att få till en genomgående bärighetsförbättring som kommer att inarbetas i projektet.
– Spåret är i behov av att uppgraderas, säger Peter Öhlund.
Deras arbete är i slutskedet.
– Det har varit grymt roligt, säger Peter Öhlund, som tycker att det är särskilt roligt eftersom det handlar om ett skarpt läge.
Höll ramen
Åtgärderna som studenterna tagit fram halverar förstärkningskostnaderna vilket innebär att projektet håller den bedömda budgeten med marginal, förklarar Lars Wikström.
Projektet är under utredning. Förhoppningen är att arbetet kan starta vid årsskiftet och att Piteå hamn kan köra ellok i slutet av december 2014.
Spåret ägs av Piteå kommun. Piteå hamn genomför projektet med elektrifiering samt förstärkning i ett samverkansprojekt med Piteå kommun.