Ekologisk mat är het

Ekologisk mat är så het att livsmedelskedjorna har svårt att möta efterfrågan. Under 2014 ökade Ica:s och Coop:s försäljning med 55 respektive 40 procent och lågpriskedjan Willys har inlett det nya året med en storsatsning på eko-varor.

I Coop Forums ”Green Corner” är kostrådgivaren Johanna Elenius lycklig. Här finns mer än 900 varor och nästan alla är ekologiska.

I Coop Forums ”Green Corner” är kostrådgivaren Johanna Elenius lycklig. Här finns mer än 900 varor och nästan alla är ekologiska.

Foto: Camilla Berglund

PITEÅ2015-03-17 15:26

Sverige kommer starkt då det gäller produktion och försäljning av ekologiska varor just nu. Det oberoende företaget Ekoweb, som granskar den ekologiska marknaden och ger ut en årsrapport om försäljningsstatistiken, konstaterar att den totala försäljningen av eko-produkter ökade med 38 procent i landet ifjol – och det, det är bäst i världen.

Efter larmrapporter om giftiga bananer, som skadar och dödar plantagearbetarna i förtid och definitivt inte är bra för oss konsumenter heller, har det bara rullat på. Plötsligt gick det nästan inte att sälja "vanliga" bananer. Så kom rapporten om värstingen i fruktdisken, vindruvan, och diskussionerna om att välja närproducerat sida vid sida med olika kampanjer, exempelvis Naturskyddsföreningens Byt till eko.

Erbjudanden på eko

I slutet av förra året tog försäljningen av ekologiska varor ordentlig fart, mycket tack vare de kampanjer som livsmedelsjättarna driver, exempelvis "Veckans eko" och "Välj eko". Trenden ser ut att hålla i sig. Efterfrågan fortsätter att öka och handlarna har stundtals svårt att få fram tillräckligt med ekologiska varor, särskilt då man har någon slags kampanj med nedsatta priser.

Det som säljs mest, är hos Coop 1) barnmat, 2) ägg, 3) olja/vinäger, 4) frukt och bär samt 5) bakning och hos Ica 1) banan, 2) mellanmjölk, 3) naturell yoghurt/filmjölk, 4) ägg och 5) bryggkaffe.

Och både Coop och Ica fortsätter att satsa stort på det ekologiska utbudet. Varje vecka finns också mängder av erbjudanden just på ekologiska produkter. Men även lågpriskedjan Willys har klivit på tåget ordentligt nu i en riktad storsatsning på eko-varor under parollen Eko åt alla. Detta sedan kundundersökningar visat att folk vill ha fler ekologiska varor, men att priset ändå är en avgörande faktor.

100 ekologiska varor ska Willys lansera under året, många av dem till samma pris som icke-ekologiska. "Vi vill kunna erbjuda låga priser på hela vårt eko-sortiment, varje dag. Inte bara på enstaka varor enskilda veckor," sägs det i ett pressmeddelande. En annan skillnad, jämfört med exempelvis Coop och Ica, är att Willys medvetet satsat lite extra på vardagsprodukter som kunderna köper mer av.

Ekomat i Paradiset

Ekomat är en stark trend globalt sett och i många länder satsar många kedjor på att sänka priserna. I USA har kedjan Walmart till exempel för en tid sedan deklarerat att den ska sälja ekologiska livsmedel till samma pris som konventionella, något de kallar för att demokratisera det ekologiska.

Samtidigt växer nya butikskedjor, som enbart säljer ekologiskt, fram över hela världen. I Stockholm öppnar den nya ekologiska matvarukedjan "Paradiset" sin första butik till sommaren. Det blir Skandinaviens största eko-butik med 1 600 kvadratmeter hel-ekologiskt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om