– Bilarna går för fullt men läget är att det är stor brist på chaufförer. Det är stora problem hela tiden, säger Anders Eklund, som driver åkeri med säte i Moskosel.
Företaget har ett 40-tal anställda. Eklund har 15 timmerbilar i fordonsparken som kör för Sveaskog.
Han beskriver läget som allvarligt.
– I nuläget har jag två - tre personer för lite. Vi är inte fulltaliga och det resulterar i att det blir mycket övertid. Problemen har växt det senaste året och de fortsätter. De kommer mycket pensionsavgångar och en del byter yrke, säger Eklund.
Han säger att ska näringen klara behoven framåt måste skolorna öka antalet utbildningsplatser och det håller också Jim Olofsson, trafikledare vid Pohjanen och Ström i Öjebyn med om. Företaget kör bland annat timmer och flis och anläggning med 17 bilar.
– Det är brist på folk och vi skulle kunna anställa. Problemet är för få utbildningsplatser men också att inte alla går in i yrket efter utbildningen.
Roland Holmgren, vikarierande trafikledare vid Nordbergs buss, säger att de har brist på förare. Företaget har 18 fast anställda, plus timanställda. Nordbergs har ett 20-tal bussar som kör länstrafik och charter.
– Vi får kämpa hela tiden, säger Holmgren.
Han pekar på bristen att det inte finns någon bussförarutbildning i Piteå.
– Får vi tag i chaufförer hämtar vi dem vid Yrkesakademien i Luleå. En del kommer också från Komvux.