Eikeland lovar besked efter helgen

Gunnar Eikeland, vd på Sparbanken Nord, utlovar besked till Stefan Stenberg efter helgen.– Vi vill först göra en grundlig utredning och skaffa oss en klar bild över vad som skett, säger bankchefen.

Besked efter helgen. Det löftet ger Sparbanken Nords vd Gunnar Eikeland till Stefan Stenberg. (Arkivbild),

Besked efter helgen. Det löftet ger Sparbanken Nords vd Gunnar Eikeland till Stefan Stenberg. (Arkivbild),

Foto:

PITEÅ2015-03-05 05:00

Han är förkyld, Eikeland, och med skorrande stämma utvecklar han Stenberg-fallet utifrån en "principiell nivå".

Han har läst PT och konstaterar att Stefan Stenberg hamnat i ett tufft läge utifrån alla beskrivna turer.

– Samhällets styrka ligger i hur man vårdar de som är mest utsatta, det ska man alltid ha med sig, understryker Gunnar Eikeland.

Ser över rutiner

– Vi gör just nu en mycket noggrann utredning, sonderar vad som skett, när det skett, hur saker och ting kunnat ske, tittar över våra rutiner, ser om vi hade kunna gjort någonting annorlunda, säger Eikeland i ett principiellt hållet svar.

– Vi kommer att skaffa underlag för ett ställningstagande över vilka åtgärder som krävs. Det kan bli frågan om kompensationer för den det berör. Det kan också ge oss vetskap för att säkerställa saker och ting så det inte upprepas. Sannolikheten för att det ska kunna hända igen ska vara i princip obefintligt.

Skriftligt svar?

Kan man tolka dina svar som att banken gjort fel?

– Jag kan säga så här, den här veckan ut utreder vi och därefter så tar vi ställning. Men utifrån banksekretess och sånt kommer vi ge informationen till kunden i en skriftlig dokumentation där vi ge vår syn på vad som skett och vilka åtgärder som kommer att vidtas. Sedan är det upp till kunden att göra vad han vill med detta papper.

– Jag vill trycka hårt på att banken alltid tar ansvar för fel vi eventuellt kan ha begått, säger Eikeland.

Gynnar kunden

– I vissa fall kan det finnas saker som är otydliga och osäkra, men enligt mina principer ska vi i osäkra fall hellre ta beslut som gynnar kunden än det motstta.

– Men om du ser på hela händelseförloppet är det självklart att det skett saker som är felaktiga mot Stefan, det är uppenbart så.

Stefan påstår att han fortfarande inte vet hur banken resonerar?

– Ja, jag kan förstå att han tycker att det är jobbigt. Men jag tror att folk från banken varit i kontakt med honom i veckan.

Vid ett möte på banken nekades Stefan att företrädas av PT?

– Att ha med ett ombud är ju inga konstigheter i sig. Här handlar det snarare om ett övervägande som medarbetarna gjorde om att diskuterar frågor knutna till banksekretess, om en kunds situation, som kan komma direkt ut i media även om kunden tycker det är okey. Det bedömdes att PT:s medverkan hade varit som journalist snarare än som personligt ombud.

Olika sekretess?

Är det skillnad på banksekretess mellan olika banker?

– I viss mån kan det vara en tolkningsfråga. Jag säger inte att SEB gör fel, det kan lika gärna vara vi som gör fel. Men det är ett övervägande, ett ställningstagande som vi har gjort.

Att Stenberg nekades en kopia från ett mötesprotokoll, vad säger du om det?

– Jag är inte insatt i dessa turer, jag vet inte riktigt vad som skett och har svårt att kommentera detta

– Däremot kan jag än en gång beklaga allt det tragiska som drabbat Stefan utifrån vad som har rapporterats. Efter helgen får han besked från oss om vad som kommer att hända, säger vd Gunnar Eikeland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om