Egen kollektion ett lyckat klipp

HÅRMODE. Att göra en egen kollektion och få den publicerad i branschtidningarna brukar vara förbehållet de stora frisörsalongerna i storstäderna. Men Cau+Co i Piteå satsade - och lyckades.

Piteå2008-01-11 00:00
PITEÅ (PT)- Vi skrek rakt ut när vi såg bilderna i tidningarna, säger frisören Ulrika Lundmark som tillsammans med Catarina Grahn och Anneli Vestlin utgör bokstavskombinationen Cau i företagsnamnet.

Bakom Co-delen står frisörerna Erica Johansson, Therese Lindgren och Camilla Lööv. I samma lokaler finns även Salong Shi som drivs av hudterapeuten Mona Eliasson. Tillsammans har de lyckats med en bedrift som är få salonger förunnade, särskilt de som verkar ute i landsorten.

- Vi ville visa att det inte bara är de stora, kända frisörsalongerna i Stockholm som kan göra egna kollektioner, säger Ulrika Lundmark.

Sätt att utvecklas

Tankarna på en egen kollektion hade funnits ett tag när salongen i höstas gjorde slag i saken och började planera och leta lämpliga modeller. Även om det fanns en förhoppning att få kollektionen publicerad i branschtidningarna var det inte det som var det enda syftet.

- Även om vi inte skulle få den publicerad ville vi göra en egen kollektion för att utvecklas och prova något nytt. Visst kan man bara stå och klippa måndag till fredag men vi vill utvecklas och inte stanna upp, menar Erica Johansson.

Modellerna i kollektionen kommer främst från Strömbackaskolan.

- Vi hade säkert 50-60 personer som kom hit på uttagningen, det var alldeles knökfullt i salongen. Av dessa valde vi ut 15 personer baserade på hårtyp, attityd, utseende och förändringsbenägenhet, berättar Catarina Grahn.

En eftermiddag ägnades åt färgning och klippning. Kläder och rekvisita jagades runt på stan hos olika lokala butiker och påföljande dag var det dags för styling och make up. För make upen svarade Mona Eliasson som till sin hjälp hade Carolina Alm. För fotograferingen stod Sanna Dahlen som studerar media på musikhögskolan.

Jättestolta

När kollektionen var klar och bilderna färdiga skickades materialet in till tre olika branchtidningar. Sedan var det bara att vänta. När tidningarna dök upp på salongen och kollektionen fanns med var lyckan total. Cau+Co har fått mycket uppmärksamhet för publiceringen, även från representanter från välkända hår- och hudvårdsmärken. Många ungdomar har också varit nyfikna eftersom modellerna är lokala förmågor.

- Det är klart vi är jättestolta, det känns roligt att kunna inspirera andra frisörer över hela Sverige att också vilja och våga, säger Ulrika Lundmark.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om