Egen butik på nätet för landsbygdsföretag

Norrbottniska producenter av ekologiska livsmedel får en egen butik - på nätet.- Tidigare har det varit svårt för landsbygdsföretagen att få ut sina varor. Vårt system ger dem en ny säljkanal, säger Per Holmqvist, initiativtagare till portalen Nordansmak.

Lokala producenter av ekologiska livsmedel i Norrbotten får en egen butik på nätet. Per Holmqvist (mitten) visar en av produkterna. Han flankeras av Federico Cuellar, företagsrådgivare på Hushållningssällskapet, och Thor Karlsson, verksamhetsansvarig på Bryggan, som kommer att svara för leveranserna.

Lokala producenter av ekologiska livsmedel i Norrbotten får en egen butik på nätet. Per Holmqvist (mitten) visar en av produkterna. Han flankeras av Federico Cuellar, företagsrådgivare på Hushållningssällskapet, och Thor Karlsson, verksamhetsansvarig på Bryggan, som kommer att svara för leveranserna.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2008-04-18 00:18
Affärsidén är helt enkelt att erbjuda en Internetbaserad handelsplats för närproducerade ekologiska livsmedel.
- Vi tror att potentialen för den här typen av produkter är fantastisk i Norrbotten, säger Holmqvist som efterlyser fler samarbetspartners i Piteå och Älvsbyn.
- Kontakta handelsplatsen via webben så lovar vi höra av oss inom ett dygn.
Mjukstart
I dag samarbetar Nordansmak med aktörer i sex kommuner; Piteå, Älvsbyn, Boden, Luleå, Kalix och Haparanda.
- Men det finns intresse från fler, avslöjar Holmqvist.
Portalen Nordansmak är resultatet av utvecklingen från ett tidigare flerårigt hobbyprojekt som startade i samarbete med lanthandeln i Bondersbyn utanför Kalix. I veckan mjukstartade verksamheten i Piteå. Ambitionen är att den sedan successivt ska växa.
Hemleverans
- Tanken är att även göra det smidigt och bekvämt för konsumenterna. De gör sin beställning via Internet och sedan kan varorna kvitteras ut på en närbelägen hämtplats, förklarar Holmqvist.
I Piteå samarbetar Nordansmak med Bryggan som ska svara för viss paketering och leverans.
- Spännande. Jag tror på idén. Blir beställningarna tillräckligt många skulle vi exempelvis kunna köra Infjärden runt och lämna produkterna på bron, säger Thor Karlsson, ansvarig på Bryggan, som också är glad att hitta meningsfull sysselsättning till personalen.
Tiden på sin sida
En annan av upphovsmännen bakom Nordansmak är Federico Cuellar, företagsrådgivare på Hushållningssällskapet i Luleå. Han bidrar med att utveckla affärsmässigheten.
- Vi vill att Nordansmak blir den förenande länken mellan de lokala producenterna och den lokale kunden. På så vis vill vi stimulera till ökad lokal produktion av livsmedel, gynna den lokala ekonomin och skapa affärsmöjligheter på landsbygden. I dag har mindre företag svårt att få in sina produkter i de stora kedjornas sortiment, säger Cuellar.
Per Holmqvist är stor optimist.
- Tiden talar för oss. Intresset för närproducerade ekologiska livsmedel, som redan är stort, kommer att öka rejält. Allt fler konsumenter handlar etiskt.
Krokodil-samarbete
Utöver närproducerade produkter innehåller Nordansmaks sortiment dessutom rättvise- och kravmärkta grödor som inte går att odla i Sverige, exempelvis kaffe, kakao och te.
- Där samarbetar vi med Ulla Eriksson Berg på Krokodil, berättar Holmqvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om