Då det inte har rapporterats in några olyckor till Trafikverket har de inte känndeom om att det är en farlig korsning och gör därför ingen säkerhetsåtgärd.
– Vi har koll på olycksstatistiken på kommunala vägar och vi utgår från att staten har koll på sina egna, men självklart hänger vi med i olycksstatistiken lite grann på de statliga vägarna då de korsar våra, säger Kjell Norberg, trafikingenjör.
Men han menar att man har påtalat att vissa korsningspunkter på Nya Älvvägen ska åtgärdas men inte där den korsar Klarinettgatan. Tidigare har Christer Palo, åtgärdsplanerare på Trafikverket, berättat att åtgärder kommer att prioriteras vid Granvägen för att göra den säker för icke-trafikanter.
– Det kommer att ske antingen i år eller nästa år. Då det är en skola i närheten vill vi att skoleleverna ska kunna passera på ett säkert sätt, säger han.
På Nya Älvvägen passerar närmare 5 000 fordon per dygn enligt Trafikverket och närboenden har sagt att de vill att en rondell ska byggas eller att väjningsplikten ska bli en stopplikt.
– En stopplikt vore att föredra, då många kör ut och tror att de hinner. Ibland körs det för fort på huvudleden och då blir avståndsbedömningen sämre för den vid väjningsplikten, säger Kjell Norberg och fortsätter:
– Det är staten som beslutat att det ska vara en väjningsplikt. De kan naturligtvis sätta in en stopplikt men det är staten, inte kommunen, som äger beslutet att göra den regeländringen.