Totalt berörs 4070 lägenheter av hyreshöjningen som börjar gälla från och med 1 maj.
Pitebo yrkade ursprungligen på en höjning med 3,8 procent för sina hyresgäster.
– Givetvis måste vi yrka på det vi anser att bolaget behöver få in för att möta alla kostnadsökningar vi dras med, säger Nicklas Öhman.
Den faktiska höjningen på 0,88 procent ligger alltså en bra bit under det Pitebo först yrkade.
– Jag tror varken Hyresgästföreningen eller vi är riktigt nöjda. Men i en förhandling mellan två parter får man ge och ta. Därmed hamnade vi på den här nivån.
Hyresgästföreningens förhandlare Johannah Malmin låter alltjämt positiv.
– Våra förtroendevalda i förhandlingsdelegationen har gjort ett bra jobb. Samtalen med bolaget har varit konstruktiva och därigenom har vi nu kunnat komma överens. I förhandlingarna har Pitebo dessutom visat att man tar ansvar, genom att fokusera på förbättrad kommunikation och bättre inflytande för sina hyresgäster, säger hon i ett pressmeddelande.
I avtalet tillkommer även en höjning med 6 kronor per kvadratmeter och år för så kallat hyresgästnära underhåll. Det kan till exempel handla om utomhusmiljöer som hyresgäster kan ha inflytande över.
– Vi ska redovisa de pengar vi får in för hyresgästnära underhåll samt vad vi gör och planerar att göra med pengarna. Det ser vi inga problem med. Vi tycker att det är bra, säger Nicklas Öhman.