Maria Sandström, vd för det kommunala bostadsbolaget, berättar att arbetet med att sänka energiförbrukningen i fastighetsbeståndet startade redan 2007 då separat debitering för hushållselen infördes från att tidigare ha ingått i hyran.
– Då blev det dramatiska sänkningar av energiförbrukningen, säger Sandström.
Nu går Pitebo vidare med tvättstugorna, som i gemen är gigantiska energiförbrukare.
Maria Sandström berättar att Pitebo har flera åtaganden på energisparområdet, dels gentemot ägaren att ständigt arbeta med frågan, dels genom Allmännyttans "Klimatinitiativet" som kom 2018.
– Där förbinder vi oss att sänka energiförbrukningen med 30 procent under tiden 2007 till 2030, säger hon och konstaterar att 30 procent är väldigt mycket och att man bara har tio år på sig nu, så det gäller att agera.
Förhandlingarna med Hyresgästföreningen startar denna vecka och när parterna är överens är tanken att Nygatan 36 ska bli pilotprojektet, den gårdsgrupp som först ska få testa det nya systemet.
– Det ska pågå under hela våren och sedan utvärderas nästa sommar innan vi går vidare med andra fastigheter. Hela beståndet (95 tvättstugor) ska dock klaras av under en tioårsperiod, är det tänkt.
Projektet innehåller flera delar. I den första ska ett tak för "normalt antal tvättar" införas, olika för olika stora lägenheter. Tvättar man mer än detta standardantal debiteras man extra, 20 kronor per tvättpass är tanken.
– Men med nya supereffektiva maskiner minskar inte bara energiförbrukningen utan också tvättiden från tidigare 1–2 timmar till 40 minuter, vilket gör att hyresgästen hinner tvätta fler maskiner, säger Maria Sandström.
Pitebo kan då också minska tvättpassen från tre till 2,5 timmar och få in ett extra pass varje dag, sex pass istället för fem.
Det nya systemet innebär också fördelar för hyresgästerna. Bokning och avbokning av tvättid kommer framöver att kunna ske inte bara fysiskt på de digitala tvättavlorna utan också digitalt via mobiltelefon eller dator.
– Man kan alltså kolla om det finns tvättid och fjärrboka ett pass på bussen hem till exempel.
I och med bokningssystemet låses tvättstugan för andra, vilket innebär ökad trygghet för användaren och att ingen annan kan ta ens tvättid – eller tvätten, för den delen.