Edit ny kulturprofil vid Västra kajen

Flottan av båtar växer vid Västra kajen. Sedan i november ligger bogserbåten Edit från 1914 förtöjd vid bryggan. Under våren tar skepparen Tomas Lindbäck upp henne för översyn och målning,

Bild av Edit fotograferad någon gång under 1940-talet.

Bild av Edit fotograferad någon gång under 1940-talet.

Foto:

PITEÅ2019-03-28 07:59

– Det är viktigt att vårda det gamla kulturarvet. Det sade vi redan när vi började utveckla Västra kajens camping och gästhamn, att det ska ligga gamla båtar vid bryggorna. Edit är den sista som finns kvar här uppe av sin typ, säger Tomas Lindbäck.

Han driver campingen med gästhamn tillsammans med sambon Karin Lindström.

I flottan ingår sedan tidigare "trean", en öppen båt som användes vid flottningen vid Böle. För några år sedan anlöpte "Elvira" som har gått som varpbåt på Näldsjön i Jämtland. Numera fungerar den efter en omfattande renovering som glassbåt.

Och sedan i november finns bogserbåten Edit på plats.

– Nu är det bara Munksund 5:an som fattas, säger Lindbäck.

Edit är byggd 1914 i Karlstad för Emil Lindgren och Kalix trävaru AB som senare blev Baltiska trävaru AB. 1918 ombildades bolaget till Ytterstfors-Munksund och då fick båten namnet Ytterstfors 20. 1920 såldes hon till Domänstyrelsen (senare ASSI) och kom att användas som hamnbogserare i Båtskärsnäs där hon bland annat drog ut virkespråmar till väntande fartyg på redden. 1929 återfick bogseraren namnet Edit.

Från början var båten försedd med en 60 hästkrafter stark ångmaskin, men 1953 byttes den ut mot en fyrcylindrig Skandiamotor och då förlängdes också båten med 1,2 meter.

När sågverket lades ned 1968 såldes hon till en Yngve Morin som döpte båten till Akvavit. Ett par år senare köptes den till Luleå och återfick namnet Edit.

I november förra året upptäckte Tomas Lindbäck att ägaren Hans Lundström som varit bogserbåtskeppare i Luleå, lagt ut båten till försäljning. Då hade han tidigare försett Edit med en Scania D11 dieselmotor.

Det blev affär, och den 18 november körde Tomas Lindbäck tillsammans med två andra båten från Strömören till Piteå.

– Vi gick i sju knop och det tog hela dagen men det var en fin resa. Båten gick klockrent.

Han säger att den förre ägaren har tagit hand om 105-åringen på ett bra sätt och nu inleds en ny era för Edit.

– Har man en hamn måste man ha en bogserbåt. Jag har alltid hållit på med olika båttyper och nu har vi fått hit Edit som passar så fint in i kulturmiljön vid västra kajen. Nu ska vi ta upp henne till våren för att se hur hon ser ut, bottenmåla och göra en allmän översyn. Vi ska försöka återställa henne så mycket som möjligt till originalskick, bland annat byta skorsten. På sikt kan det bli en del båtturer för folk. Vi får se vad som händer, säger Tomas Lindbäck.

Bogserbåten Edit

Byggår: 1914

Varv:

Motor: Scania D11

Längd efter förlängning: 13,85 meter

Bredd: 3,04 meter

Djup: 1,24 meter

Vikt: Åtta ton

Ägare: Tomas Lindbäck

Källa: tugboats/lars.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om