– Piteå är en handelsstad av gammal hävd. Jag skulle nog säga att handeln klarar sig ganska bra här, säger hon.
Enligt henne är det just de små butikerna som drar till sig besökare och turister.
– Det är ju inte roligt att åka till en annan stad om alla städer ser likadana ut. Däremot gäller det att hitta sin egen nisch om man vill överleva, säger Kethy Lindehag.
Hon menar att kedjorna också behövs, då de drar folk till stan.
– Kunder drar kunder, så visst behövs kedjorna också. Däremot är internethandeln ett större hot mot små fristående butiker, säger Kethy Lindehag.
Skatteintäkter
Hon anser att någon form av konsumentkunskap borde ingå skolundervisningen, där eleverna fick lära sig att det är viktigt att gynna den lokala handeln.
– Vi står för en stor del av skatteintäkterna här i kommunen. Handlar man på internet går pengarna någon annanstans, säger Kethy Lindehag.
Vad det gäller prisnivå menar hon att man som fristående butiksinnehavare måste välja ett annat segment än kedjorna.
– Man har inte en chans att konkurrera med dem när det gäller priset. Det vi kan erbjuda är service, kunskap och problemlösning, säger Kethy Lindehag.
Köpmannaföreningen har ett samarbete med Destination Piteå, som samlar organisationer, företag och myndigheter som tillsammans vill utveckla besöksnäringen i kommunen.
Samarbete
– Turismen är A och O för handeln. Vi måste hjälpas åt allihop. Vi försöker rekrytera fler småföretagare till köpmannaföreningen, men de flesta som är med är de som ligger inne i stan, säger Kethy Lindehag.
Enligt henne har det funnits olika skäl till varför flera fristående butiker inte överlevt i Piteå.
– Det har varit personliga orsaker som spelat in för vissa. Men något som faktiskt är viktigt, det är läget. Piteborna vill inte gå så långt, säger Kethy Lindehag och skrattar lite.
Enligt henne är de mest lönsamma månaderna för handeln sommartiden och julhandeln.