PT skrev i början av januari om projektet Trafikplats som handlar om att bygga nya av och påfartsvägar till E4, att riva den befinliga viadukten över E4 vid Tingsholmen och att bygga en högre ny viadukt.
Det senare för att General Electrics (GE) vindkraftstransporter med torn ska kunna köra E4 och ned på väg 373 i riktning mot Markbygden. Tornen har så vid diameter att ekipagen tvingas att köra byavägarna över Hortlax, Blåsmark och Svensbyn.
Trafikverket har avsatt 60 miljoner kronor för bygget och kommunalrådet Anders Lundkvist uppfattade att upphandlingen skulle komma i gång under våren. Men så blir det inte. Lundkvist uttryckte sin besvikelse över det i i PT den 10 januari. Då sade han också att han skulle prata med Trafikverket. Det har han gjort.
– Vi har nyligen haft ett möte där jag fått besked att det aldrig varit tal om någon upphandling i vår. Jag har uppfattat att vi fått positivt besked men verket anser att vi har missuppfattat det. Jag får väl svälja det och nu gäller beskedet att det blir en upphandling efter sommaren, säger Lundkvist.
Det betyder att arbetena kan komma igång tidigast under 2020 vilket innebär att vindkraftstransporterna får fortsätta köra genom byarna. Ulf Olsson vid Trafikverket uppger att byggtiden för Trafikplats Hortlax är beräknad till två år och att Trafikverket arbetar med det som beskrivs som det nordliga alternativet.
PT har sökt Katarina Enström, projektledare id Trafikverket för Trafikplats Hortlax.