Det är inte alltid så lätt att vara bilägare i norra Sverige under vinterhalvåret. Förutom problem med dåligt plogade vägar och en snöhög på biltaket så måste man skrapa sina isiga bilrutor.
Att slarva med skrapningen och köra omkring med dålig sikt kan i värsta fall orsaka svåra olyckor. Det kan också bli en dyr lärpenning ekonomiskt om man träffar på polismyndigheten.
Inga exakta belopp
- Det finns inget exakt bötesbelopp fastställt, vi bedömeralla fall efter omständigheterna. Den som kör med dålig sikt riskerar att dömas för vårdslöshet i trafiken och dagsböter, säger Sture Strand, polisinspektör vid trafikpolisen i Luleå.
Dagsböter används vid lite större förseelser än vanliga trafikbrott där det oftast handlar om penningböter. Dagsbotens storlek är beroende av lagbrytarens inkomst, försörjningsbörda och förmögenhet.
Antalet dagsböter visar hur allvarligt lagbrott det handlar om.
Skräckexempel
- En dagsbot är ungefär en tusendel av årsinkomsten. Att köra med isiga rutor kan kosta från tusen kronor och upp till sju-åtta tusen, allt beror på vad man tjänar. Om det skulle hända en olycka när man kör med dålig sikt så ligger man väldigt dåligt till, säger Sture Strand.Enligt Strand sköter sig de flesta norrbottningar bra och håller sina bilrutor isfria. Men ett och annat skräckexempel har han ändå sett genom åren.
- Jag ser fler när jag är privat och inte sitter i en polisbil. Många skrapar bara halva rutan eller små gluggar så att det ser ut som att bilen har glasögon.
De flesta länsmedborgare har alltså bra sikt när de kör bil, däremot brister det ofta på ett annat plan.
- En hög procentandel fixar sina bilrutor, men de är sämre på att ta bort snön från biltaket. Ibland ser det ut som att folk kör omkring med en vit takbox. Snön yr och irriterar andra trafikanter, säger Sture Strand.