Prime är en amerikansk sportdryck som finns med eller utan koffein och just nu är stor på sociala medier. Eftersom drycken måste importeras från Amerika och är svår att få tag på, har priset på burkarna skjutit i höjden. De har i vissa butiker kostat upp emot 100 kronor per burk.
– De är jättesvåra att få tag i och de är dyra att köpa in. Vi har haft den en gång för några månader sedan men vi skulle vilja köpa in den igen, säger Micael Nyman och fortsätter:
– Den gick direkt från hyllorna som alla tik-tok-fenomen. Det är många importvaror och specialgodis som blir trender. För ett tag sedan var det stora inlagda gurkor i olika smaker som var populära. Innan dess var det "brainlickers" en sorts roll-on godis som färgar tungan blå, den har funnits jättelänge och så helt plötsligt så blev den ett tik-tok fenomen som sålde slut i hela Sverige.
Micael Nyman tror att trenden med Prime kommer att hålla i sig i några månader till men kommer att stanna upp på grund utav priserna.
– Den är helt enkelt för dyr för att ta in, vi kommer nog ha den någon mer gång men inte så mycket då. Det kostar med import och svenska kronan är väldigt svag just nu, så det är svårt att rättfärdiga inköpet.
Micael Nyman berättar att han försöker hålla koll på godistrender bland unga så att han kan ha det i butiken.
– Det är otroligt viktigt för retailbutiker och kiosker att försöka vara snabba på trender och känna vart vinden blåser. Prime är inget som större matvarukedjor skulle sälja vad jag vet, säger han.
Butikschefen berättar att flera unga har kommit in och frågat efter drycken.
– Det finns några olika sorters smaker och vi kan nog komma att få in den igen innan trenden försvinner, säger Micael Nyman.
Inne på Tio till tolv finns det ingen Prime att köpa och det kommer inte att säljas den närmaste tiden, enligt ägaren Fardin Pirin.
– Importvaror är mycket dyrare och har mycket kortare utgångsdatum. De kanske är populära nu, men hur länge? Det är ingen risk vi behöver ta när märken som säljs i Sverige går lika bra, säger han.
Fardin Pirin berättar att han känner till trenden kring drycken men att han inte bryr sig om den.
– Vi ser vissa trender på godis men vi håller oss till 99 procent till sedan länge etablerade varor istället, säger han.