I februari skrev Piteå-Tidningen om att kommunen får kritik för dyr laddning av elbilar. Då öppnade Brith Fäldt (V), ordförande för samhällsbyggnadsnämnden, för att saken skulle utredas. Nu, ett halvår senare, kostar det fortfarande 107 kronor timmen, (plus parkering på 13 kronor), att ladda sin elbil på Stora Coops parkering och i Stadsberget.
Luleåbon Leif Näckholm besökte Piteå nyligen och parkerade då vid Stora Coop. Han tycker att prissättningen är horribel.
– Det är ett hemskt pris. 107 kronor timmen plus 13 kronor för själva parkeringen. På Coop i Luleå är parkeringen gratis och det kostar 7,50 i timmen att ladda. På Kvantum och Lidl är det till och med gratis, säger han och fortsätter:
– Jag är i Piteå då och då men jag kommer inte att ladda där, det är avskrivet.
Han visar kvitton på att det kostar 20,79 kronor för 76 minuters laddning av bilen vid Stora Coop i Luleå och i Piteå kostar det 98 kronor för 47 minuter, vilket blev en smärre chock för honom.
– Det blir två kronor per minut! Kostnaden blir 53,50 per mil medan bensindrift hade kostat 15,40. Då kunde jag inte parkera länge, det blev en snabbtur till Piteå. Butikerna missar ju kunder på det här sättet och Coop tappar många kunder, det ger en dålig stämpel, säger han.
Han menar att även företagen blir "lurade" då anställda som har företagsbilar ställer sig och laddar utan att tänka på vilka orimliga räkningar företagen sedan får.
Leif Näckholm tycker att kommunen ska lösa laddningen av elbilar på samma sätt som man gör i Luleå.
– Sätt in en mätare som tar betalt för varje kilowatt plus parkeringstiden 13 kronor timmen, säger han.
Rebecka Granström, enhetschef för trafik och bygg på Piteå kommun, säger att de är medvetna om att semisnabbladdning egentligen är skevt prissatt i förhållande till hur det ser ut på andra ställen.
– När beslutet om taxorna togs 2017 såg det annorlunda ut. Efter det har våra kringkommuner hittat andra lösningar och nya taxor som kanske är bättre än de vi har, säger hon och fortsätter:
– Under hösten kommer vi att se över våra taxor för elladdare men det är ett politiskt beslut som måste tas, vi kan inte bara stryka det. Vi borde kunna göra ett förslag innan årsskiftet.
Har ni funderat på att ta betalt per kilowatt, som i Luleå?
– Det ligger en god tanke i det och det som vore mest rättvist, säger Rebecka Granström.