– Under pandemin har vi ändå kört på men väldigt strikt begränsat. Nu kunde vi köra på för fullt igen och det var en riktigt härlig känsla, säger Erik Grödahl.
På mässan, som höll till på Piteå stadshotell, genomfördes guidade turer och det fanns åtta montrar med olika teman. Några teman var "Vinupplevelser", "Frankrike" och "Bubbel med Jenny Persson", "Nya världen" och "Italien, Spanien och Portugal". Totalt fanns det över 150 olika sorters viner att prova.
Hur har intresset för detta utvecklats i Piteå?
– Jag håller i många provningar och jag ser att allt fler vill ha provningar och fler kommer på provningar. Det är ett helt annat utbud idag än vad det var för sju eller åtta år sedan, säger Erik Grödahl.
Vidare berättar han att syftet med vinmässan är att få folk att öppna ögonen för kvalitet istället för kvantitet.
– Att ge folk möjlighet att prova bättre viner, lite som att dricka bättre men mindre. Det är alkoholpreventivt på det sättet men också att man förstår det här med hållbarhet, säger han och fortsätter:
– Bättre vin kostar lite mer men alla ska få betalt hela vägen. Att tänka på alla aspekterna med transporter, elförbrukning och arbetarnas villkor... Vi försöker förmedla det.
Mässan är ett samarbetsprojekt mellan Munskänkarna Piteåsektionen och Piteå stadshotell.