Drömmer om USA men reser till Spanien

Svenskarna vill åka på långresor till USA, men det googlas mest på charterresor och i slutändan är det resor till Kanarieöarna som bokas mest. Det visar Resiabarometern för 2016.

”Det är tydligt att det finns en skillnad mellan vad man drömmer om för resa, vad man googlar på och vad man i slutändan faktiskt bokar”, säger Linda Jadinge, resebyråchef Resia Piteå. (Arkivbild)

”Det är tydligt att det finns en skillnad mellan vad man drömmer om för resa, vad man googlar på och vad man i slutändan faktiskt bokar”, säger Linda Jadinge, resebyråchef Resia Piteå. (Arkivbild)

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2015-12-08 18:30

Barometern består av bokningsstatistik från Resia och en undersökning bland svenskarna genomfört av TNS SIFO. I årets rapport görs också en kartläggning över vad svenskarna googlar på i resväg. Resiabarometern visar att svenskarna drömmer om långtidsresor och sevärdheter medan det är sökningar på charter och Thailand som ligger i topp.

Drömmer om USA

Drömresorna går till länder som USA, Australien, Italien, Kuba/Skottland och Spanien, men mest bokat för 2016 är Spanien, USA, Grekland, Cypern och Turkiet.

– Det är tydligt att det finns en skillnad mellan vad man drömmer om för resa, vad man googlar på och vad man i slutändan faktiskt bokar. Resorna vi drömmer om är mer äventyrliga och ligger ofta längre bort än de resmål vi bokar. När vi väl bokar väljer vi i större utsträckning resmålen vi känner till. Vi ser också att en vanlig anledning till att drömresan inte bokas kan vara att det är svårt att hitta den perfekta resan, säger Linda Jadinge, resebyråchef Resia Piteå, i ett pressmeddelande.

Sevärdheter viktigt

Trenderna visar att svenskarna under kommande år vill resa till USA. New York har länge dominerat, men städer som Orlando, Miami, Los Angeles och San Francisco blir vanligare. Sevärdheter och upplevelser på resan blir allt viktigare när sol och bad inte tillfredställer resenärerna. Historiska städer är trendigt, som Barcelona, Rom och London. Svenskarna lägger också mer tid på reseplaneringen och de tar gärna emot tips och rekommendationer från vänner. Dessutom vill svenskarna förena nytta med nöje i resesammanhang. Fenomenet "bleisure", där affärsresenärer väljer att förlänga sin affärsresa ett par dagar för nöje, blir vanligare och då också att familjen möter upp på resmålet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!