Jan Lindbäck, vd för Marine Carrier är i Polen just nu där det anrika rederiet utfört en av de mer spektakulära transporterna. Den 13 augusti inleddes färden från Polen med bogseraren Carrier 7, lastad med en 67 meter lång bro, med destination Grönland.
–Det är rätt världsunikt att utföra en sådan här transport över Atlanten. Det här är något vi är stolta över, säger Marine Carriers styrelseordförande Thomas Wirén.
Sträckan är enligt uppgift 2 500 nautiska mil och det tog tre veckor för båten att ta sig till Grönland.
– Returresan skedde med en tom Carrier 7 och det mindre fartyget, Johanna Kristina, säger styrelseordföranden.
Han säger att den resan skedde under tuffa väderförhållanden.
Grönlandsuppdraget följs nu upp med ett annat spektakulärt projekt. Marine Carrier har tecknat kontrakt med Skanska om att lasta och flytta en slussränna från Danmark till Stockholm. Transporten ingår i det projekt som pågår i Stockholm just nu där Slussen byggs om. Slussrännan ska lastas på Marine Carriers största pråm.
– Nya slussenrännan lossas med att man sänker ner Carrier 16 ungefär 14 meter under vattenytan, förklarar Wirén.
Han pekar på ett annat exempel på hur företaget kan göra anpassade kundlösningar. Dit hör bostadspråmen Bibby Stockholm som huserar vindkraftsarbetare.
– Det visar hur man kan erbjuda kunder ett bra alternativ för tillfälliga lösningar, säger han.
Han tar också upp läget vid SCAs kaj.
– Haraholmen har varit hårt belastad på grund av att SCA reparerat sin kaj för importved och det har gjort att massaved lossats vid Marine Carriers kaj vid Sandholmen. Hittills har det genomförts 24 sådana resor, säger Wirén.