Driftsansvaret knäckfråga i Pitholmsprojektet

Det måste finnas intressenter som är beredda ta driftsansvaret för själva travbanan. Annars riskerar hela Pitholmsprojektet att stanna vid en from förhoppning.

Piteå2007-09-17 00:00
Byggherre finns, kommunalt engagemang likaså.

Men fortfarande är den viktigaste frågan om vem som i slutändan ska driva den privata och uppvärmda träningstravbanan inte löst.

Optioner

Det här är också en viktig bit för det konsortium som sagt sig vara beredd att plöja ner uppemot 20 miljoner kronor i anläggningen.

- Vi måste få någon form av garantier att det finns någon, en förening eller stiftelse som säger - visst, när banan och byggnader är klara så tar vi över själva driftsansvaret, förklarar Peråce Hellström.

Hellströms egna bolag tillsammans med ATL (gamla lastbilscentralen) och BDX (maskinentreprenadfirma), är den trio som gemensamt vill bygga området.

Företagen har även inlett diskussioner med Piteå kommun i ärendet. Syftet med dessa diskussioner är att tillskansa sig någon form av option på de kommunala åtaganden som finns för området.

Detta handlar i stora drag om infrastruktur i form av gator och vägar samt uppförandet av ett nytt kommunalt ridstall.

Vid glänt

Beträffande dessa saker kan dörren sägas stå på vid glänt. Det är själva travbanan som är stötestenen eftersom den uteslutande är en privat angelägenhet.

Kommunen har inget med den att göra.

Magnus Wikman vid Piteå kommuns näringslivskontor, fungerar som koordinator i projektet när det gäller de kommunala intressena.

Han konstaterar att det finns en paradox i projektet.

- Piteåbygden är känt för ett stort och genuint travintresse, ändå efterlyser man ett seriöst engagemang där någon grupp verkligen säger sig vara beredd att driva banan, säger han.

- Vem som helst kan förstås räcka upp handen och anmäla sitt intresse, men här handlar det om att ta ett rejält initiativ.

Saken underlättas inte heller av att den intresseförening som bildades för projektet, inte har något mandat att förhandla med eventuella driftsintressenter.

Moment 22

I grund och botten är det en sak mellan å ena sidan markägaren, Kjell Danielsson och Smurfit Kappa som via Danielssons nybildade bolag levererar det uppvärmda spillvattnet som ska ligga i träningsbanan.

- Intresseföreningen har inom kort ett möte där de här sakerna förhoppningsvis kommer att diskuteras. Just nu känns det som litet av ett moment 22 för projektet, säger Magnus Wikman.

Enligt vad PT erfar finns emellertid tecken på att saker kan vara på väg att hända. Bland annat är starka aktörer med stort riskkapital kontaktade, vidare sägs styrelsen för Vitsandsbanan vara beredd flytta sitt engagemang till Pitholm om en lösning för Vitsand kan nås.

- Hittar man bara driftslösningen så kommer det här att förverkligas, spår Magnus Wikman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!