Sparbanken Nord i Piteå använder samma IT-system som Swedbank som i förra veckan gjorde en systemuppdatering som gick riktigt illa. Det medförde att även vissa av Sparbankens kunder drabbades av felaktiga saldon på konton.
Gunnar Eikeland, vd för Sparbanken Nord, berättar att omkring tio procent av bankens kunder drabbades.
– Systemet kunde inte läsa in transaktioner på rätt sätt, säger Eikeland och ger ett exempel:
– Säg att en överföring på 10 000 kronor skulle göras till ett konto men att överföringen inte kunde registreras. Det har för ett antal kunder resulterat i felaktiga saldon.
Flera kunder hörde av sig till banken med akuta problem och dessa kunde man hjälpa manuellt.
– Det har bland annat handlat om betalningar av räkningar som inte gått igenom för att det saknats pengar.
Gunnar Eikeland säger att felet nu är åtgärdat och saldona korrekta igen men att det kan finnas en kvardröjande problematik.
– Vi ser en risk i att kunder kan komma att få förseningsavgifter för att ett autogiro inte gått igenom och då tar vi den kostnaden. Vi uppmanar alla kunder som lidit ekonomisk skada att höra av sig till banken för kompensation.
På bankens hemsida har man lagt ut en förklarande text: "Arbetet med att rätta saldouppgifter är klart och alla saldon ska vara uppdaterade och korrekta. Det kan finnas autogirobetalningar som kommer att justeras... Om du ser att autogirobetalningar inte är dragna tisdag 3 maj behöver du som kund kontakta din mottagare. Vi ersätter dig som drabbats av förseningsavgifter och om du anser dig ha lidit ekonomisk skada på grund av våra störningar. Vi utgår från våra gängse rutiner och avtal."
I saldoincidentens kölvatten har ett annat problem uppstått. Det handlar om att bedragare kontaktat drabbade kunder per telefon. Där har kunden uppmanats att aktivera sitt bank-id för att få det felaktiga saldot korrigerat.
– I samband med en sådan här incident finns det kriminella element som vill lura människor. Det kan vara bra att påminna om att vi aldrig ber våra kunder att använda sitt bank-id över telefon, säger Gunnar Eikeland som vill framföra en ursäkt till drabbade kunder.
Hur kan ni veta att alla saldon är korrekta nu?
– Vi har god backup och har gjort dubbla och trippla kontroller av saldona.