Tre parter stod åtalade vid rättegången som hölls i Piteå i mitten av november. Både Smurfit Kappa och Green Cargo misstänktes för brott mot arbetsmiljölagen och lastbilschauffören stod åtalad för grovt vållande till annans död. Samtliga åtalade parter förnekade brott.
Åklagaren Christer B Jarlås yrkade under rättegången på en företagsbot för Green Cargo på minst två miljoner kronor samt en företagsbot på minst 1,5 miljoner kronor för Smurfit Kappa.
Enligt åklagaren hade en fungerande belysning, ljus- eller ljudsignaler, vägbom, tågvakt eller liknande gjort att kollisionen hade kunnat undvikas. Smurfit Kappa framhöll i sin tur att det saknats erforderligt orsakssamband mellan den trasiga belysningen och olyckan.
Smurfit Kappas ombud har hävdat att den tragiska olyckan i mångt och mycket är ett misslyckande från alla parter, men att misslyckandet inte är straffbart.
Bolaget har framhållit att spåranläggningen, inkluderat plankorsningar, vid tidpunkten för olyckan var säkerhetsmässigt utförd i enlighet med gällande regelverk för såväl spårtrafik som vägtrafik.
Målsägandebiträdet Karoliina Ikonen Huhtanen har yrkat på 60 000 kronor var i skadestånd för de tre familjemedlemmarna till den omkomne mannen.
Domen skulle ha meddelats den 17 december men på grund av sjukdom, hög arbetsbelastning och stundande storhelger sköts den upp till måndag 10 januari.