Doldisarna arbetar med världsmärken

Från sitt kontor på Acusticum i Piteå gör de jobb åt några av världens största varumärken som Coca Cola, Toyota och Ericsson. Men på hemmaplan är de fortfarande doldisar för många. Det handlar om reklambyrån More som på kort tid vuxit från en till nio anställda.

Reklambyrån More i Piteå är inte rädda för att stångas med stora kunder. I mitten syns grundaren Fredrik Högberg, han flankeras av delägarna Johan Öhgren och Anton Eriksson.

Reklambyrån More i Piteå är inte rädda för att stångas med stora kunder. I mitten syns grundaren Fredrik Högberg, han flankeras av delägarna Johan Öhgren och Anton Eriksson.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2008-05-19 06:00
Företaget har funnits i fem år och grundades av Fredrik Högberg när han återvände till hemstaden Piteå efter några år i Stockholm.
- Till en början var min tanke att arbeta i nätverk och sälja in jobb. Men miljön på Acusticum med närheten till institutionen för musik och medier gjorde att inriktningen ändrades ganska snart, berättar han.
Bekväm resa
Det sista Högberg gjorde i Stockholm var att arbeta på reklambyrå.
- Från den tiden har jag behållit några kunder. Mitt affärsmässiga nätverk är uppbyggt i Stockholm. Vid flytten till Piteå hade jag därför dålig koll på det lokala näringslivet. Men för kommunens del borde det ju vara bra att vi tar in kapital utifrån.
Fler och fler kunder strömmar till. Något som märks, inte minst på personalstyrkan. Från att ha varit ensam består företaget i dag av nio anställda.
- Trots att vi vuxit snabbt har det varit en ganska bekväm resa hela vägen. Företaget har redovisat positivt rörelseresultat från starten. Med den goda ekonomin som trygghet har vi heller aldrig behövt chansa utan kunnat arbeta vidare med god framförhållning. Vi har helt enkelt kunnat växa med kunderna och uppdragen.
2007 låg omsättningen på 3,5 miljoner kronor. I år räknar Högberg med en ökning till fem miljoner. Prognoserna pekar på en vinstmarginal mellan 15 och 20 procent.
- Vi marknadsför oss som Sveriges indier. Det innebär att vi sitter lite längre bort, pratar nästan samma språk, gör jobben lika bra fast lite billigare än storstadsbyråerna, förklarar Högberg med ett skratt.
Sedan en tid tillbaka är han inte längre ensam ägare utan har fått två kompanjoner; Johan Öhgren och Anton Eriksson.
- Det känns bra. Skönt att kunna bolla beslut som rör framtiden med andra, säger Högberg som dock fortfarande är majoritetsägare.
Meritlistan är imponerade. Den rymmer uppdrag åt flera av världens stora varumärken.
- Vi är inte rädda att arbeta med stora kunder. Ofta är vi underentreprenörer till större reklambyråer som lägger ut delar av jobben åt oss. Tack vare modern teknik fungerar det alldeles förträffligt att arbeta från Piteå. Vi upplevs nog av många som lite exotiska.
Bland kunderna återfinns också ett antal lokala företag, exempelvis Pite havsbad, Pireva och Piteå-Tidningen.
- Men vi önskar gärna arbeta med fler lokala och regionala företag. Det vore roligt att hitta en kund att växa tillsammans med, säger Högberg.
Snabb utveckling
Tillväxten är fortfarande god.
- Men framtiden är svår att sia om. Via arbetar mycket med digitala medier. Något som inte ens har 15 år på nacken och där utvecklingen går ruskigt fort, säger Johan Öhgren.
Med hjälp av snabba leveranser och hög kvalitet tänker emellertid More växa sig starkare.
- Visst har det blivit många sena kvällar, erkänner Öhgren och berättar en rolig episod.
- Jag råkade vara uppe klockan halvtvå på natten. Då hörde jag att det plingade till i min e-post. Danska Eurocard bad mig göra en ändring. Eftersom jag var vaken satte jag mig vid datorn, gjorde ändringen och mejlade tillbaka efter två minuter. De var mycket överraskade över den snabba servicen. Hoppas bara att de inte förväntar sig samma speed hela tiden (skratt).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om