Strömmen av bilar är konstant. Hastigheterna höga. Snörester, mitträcken, krön och sluttande vägbanor begränsar sikten för trafikanter på väg ut på E4. Och stressen för förare som ska vika av från Europavägen, med bilar tätt bakom, utgör ett känt uttalat bekymmer.
Roger Bäckström har varit där. Det är han som har uppdraget att utreda säkerheten i korsningen – som inte ska blandas ihop med den trafikplats som Trafikverket planerar att bygga på E4 ett par kilometer norrut (se gårdagens PT).
Det är kutym med djupstudier efter trafikolyckor med dödlig utgång. Sådant sker alltid i Trafikverkets regi.
– Min uppgift här är att samla in och rapportera alla intryck, kända omständigheter, eventuella brister.
Roger Bäckström konstaterar att 90 km råder på E4 förbi korsningen. I övrigt gäller 110 km/h.
– Jag kommer att redovisa yttre förhållanden, hårdfakta, men i övrigt har jag inga officiella åsikter om hastigheterna, säger han, apropå många läsares önskan om sänkt fart förbi korsningen till 70 km/h.
LÄS OCKSÅ: ”Ytterligare dödsoffer efter kraschen”
Vad gäller siktförhållanden konstaterar Bäckström att vägbanorna efter E4 sluttar på ömse sidor av korsningen.
– Det kommer jag påpeka, men utan mandat att kunna ta några beslut om framtida insatser. Det är en grupp experter som gör den slutliga bedömningen utifrån min utredning. Men ännu återstår det några pusselbitar att lägga till helheten.
– Jag kan konstatera att det snöade en hel del vid olyckstillfället, sikten var begränsad, plus att det rådde stopplikt för trafik på väg ut på E4, säger Bäckström.
– I de bästa av världar skulle alla önska planfria korsningar på sådana här ställen, men den typen av insatser kostar stora pengar som ju alltid är en bristvara i dessa sammanhang.
– Av- och påfartsramper är också bra men även där handlar det om stora kostnader, säger Trafikverkets utredare.
Roger Bäckström kommer även att inkludera polisens utredning i sin egen djupstudie. Däremot finns ingen fastställd tidsplan för eventuella beslut eller åtgärder.
Parallellt kommer nämnda vägkorsning i framtiden att frekventeras av en hel del tunga timmertransporter.
Det handlar om transporter av inskeppat massaved från den nya kajen på Sandholmen, förbi nämnda korsning och över E4 till Smurfit Kappa Kraftliner.
Vägvalet innebär halverad transportväg jämfört med motsvarande körningar från Haraholmen. Men för varje fullstort båtlass körs 200 enkelresor med långtradare, 100 med fullt lass och 100 returkörningar. Och alla ska de passera det fruktade vägkorset.