Digitalisering av nationella prov välkomnas av lärare

De nationella proven ska digitaliseras och rättas centralt. Det föreslog utbildningsministern Anna Ekström (S) under torsdagen. Suzanne Bergdahl, lärare och biträdande föreningsombud för Lärarnas Riksförbund i Piteå, tycker att det är positivt.

Suzanne Bergdahl, lärare och biträdande föreningsombud för Lärarnas Riksförbund i Piteå, ser positivt på digitaliseringen av de nationella proven.

Suzanne Bergdahl, lärare och biträdande föreningsombud för Lärarnas Riksförbund i Piteå, ser positivt på digitaliseringen av de nationella proven.

Foto: Privat

Piteå2021-07-25 20:00

Tusentals skolor runt om i Sverige berörs av de nationella provens digitalisering. Verksamheter inom kommunal vuxenutbildning påverkas också. Suzanne Bergdahl berättar att digitaliseringen är efterlängtad.

undefined
Suzanne Bergdahl, lärare och biträdande föreningsombud för Lärarnas Riksförbund i Piteå, ser positivt på digitaliseringen av de nationella proven.

– Den frågan har varit på tapeten och funnits med i våra diskussioner under flera års tid. Vi är mycket nöjda med att det här förslaget har lagts fram.

Skolverket försöker underlätta införandet av digitala nationella prov genom en försöksverksamhet på 100 skolor under åren 2018–2021. Syftet är att undanröja de huvudsakliga hindren och bidra till att underlätta en möjlig övergång till en extern bedömning.  Det finns många fördelar med digitaliseringen, menar Suzanne Bergdahl. 

– Central rättning gör att lärarnas egna åsikter och personliga tänk kring sina egna elever inte kommer att påverka betygssättningen. Trots att det inte ska vara så finns alltid en risk för att lärare tar hänsyn till en elevs särskilda omständigheter vid provtillfället, som om ett husdjur har dött eller liknande. I och med digitaliseringen blir rättningen mer likvärdig. 

Hon menar även att administrationen av proven kommer att underlättas. 

– Arbetsbelastningen blir lägre till skillnad från innan då det har varit mycket logistik kring förberedelser.

undefined
Genrebild. Under torsdagen föreslog utbildningsministern Anna Ekström (S) att de nationella proven ska digitaliseras och rättas centralt.

Proven kommer att genomföras i en webbaserad provtjänst som Skolverket tillhandahåller. Uppdraget att konstruera de nationella proven ligger på olika universitet och högskolor. Proven konstrueras utifrån Skolverkets riktlinjer för nationella prov och analyser av ämnenas kurs- och ämnesplaner. Trots att eleverna får sitta bakom en skärm är risken för fusk minimal, förklarar Suzanne Bergdahl. 

– Det är väldigt högt säkerhetsläge på våra webbläsare. Proven genomförs i klassrum eller samlingssal där en lärare har uppsikt över eleverna.

Införandet kommer att ske successivt. Provtjänsten kommer först att tas i bruk för ett antal betygsstödjande digitala bedömningsstöd. Skolorna kommer även få möjlighet att bekanta sig med den nya digitala provtjänsten, enligt Skolverket. Suzanne Bergdahl tror inte att eleverna kommer att ha starka åsikter kring digitaliseringen. 

– Eleverna påverkas inte över huvud taget. Vi har haft fjärrvisning under en längre tid och eleverna är redan inne i digitaliseringen sedan innan. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!