Digital produktbank den enda i Sverige

Besöknäringens organisation Swedish Lapland har tagit fram digital produktbank där företag kan lägga in sina profiler för att nå gäster.

De kom för att få information om läget inom Swedish Lapland. Torsdagsfikat lockade bland annat många kvinnor till föredraget och fikat.

De kom för att få information om läget inom Swedish Lapland. Torsdagsfikat lockade bland annat många kvinnor till föredraget och fikat.

Foto: Tommy Norin

PITEÅ2019-02-28 13:14

– Produktbanken är den enda i Sverige. Organisationen Visit Sweden har försökt att göra något liknande på nationell nivå men inte lyckats, men Swedish Lapland har gjort det, säger David Wellborg, affärsutvecklare vid Destination Piteå.

Han deltog vid ett möte i Vardagsrummet i Bryggeriet under torsdagsmorgonen. Mötet gästades av Anna Odevall, projektkoordinator vid Swedish Lapland.

Hon berättade att just nu pågår projektet Business Capacity Development. Det varar fram till 2021 och har en budget på 63 miljoner kronor. Av det satsar Swedish Lapland 31 miljoner kronor, resterande del växlas upp av EU. Piteå kommun har gått in med 650 000 kronor i år. Med EU-medel blir den totala insatsen 1,3 miljoner kronor.

– Vi får ut mer av pengarna om vi är med i en större satsning för besöksnäringen, säger Helen B Röckner, näringslivsutvecklare i Piteå kommun.

En del i projektet är den digitala produktbank som tagits fram och där företag kan marknadsföra sig via säljplattformen genom att lägga in sina profiler. Hittills har 68 företag inom Swedish Lapland anslutit sig. I Piteå handlar det om tre företag, Pite havsbad, Kust hotell och Sikfors camping.

– Ytterligare sju är på gång, säger David Wellborg.

Anna Odevall säger att i dag är produktbanken enbart tillgänglig för de som redan är inne i Swedish Laplands sfär.

– Vi måste få kontakter om fler ska vara med, säger hon.

Projektpengarna kan också användas till att om en företagare som driver hotell vill åka på en mässa för att lansera sin produkt kan denne få stöd till det.

Anna Odevall säger att Swedish Lapland har ett stort tryck på sig. Besöksorganisationen har 18 anställda. Tolv finns i Luleå, fem i Kiruna och en i Skellefteå.

– Vi börjar se att besöksnäringen har en plats. Förra året omsatte näringen inom Swedish Lapland 6,8 miljarder kronor. År 2020 ska vi vara uppe i åtta miljarder kronor, säger hon.

Förra året blev ett rekordår vad gäller utländska turister. Då passerades gränsen en miljon utländska gästnätter.

Vid mötet fanns bland annat Jan Lindbäck, vd för Marine Group som äger isbrytarna Arctic Explorer i Piteå och Polar Explorer i Kalix. Han sade att utvecklingen kring isbrytarturerna går åt rätt håll.  1 500 personer har bokat tur i Piteå, 13 000 för isbrytarresa i Kalix skärgård. David Wellborg tog dock upp det finnarna är bättre på.

– De har stora volymer av gäster och har ett system där bussar åker runt och plockar upp folk till de olika utflyktsmålen. Så långt har vi inte nått inom Swedish Lapland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om