Diesellokens tid är ute – snart går banan på ström

Den går som på räls, tågsatsningen ut mot Haraholmen. Just nu apteras strömkablar längs sträckan.– Den trettonde november blir banan elektrifierad fullt ut, säger Lars Wikström, infrastrukturansvarig.

Uppsättning av strömförande kabel pågår längs banan där säkerhetszonen (bortröjd skog) utökats från fyra till 20 meter på varje sida av rälsen.

Uppsättning av strömförande kabel pågår längs banan där säkerhetszonen (bortröjd skog) utökats från fyra till 20 meter på varje sida av rälsen.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2014-09-24 16:32

Videon är inte längre tillgänglig

Banprojektet spänner över nio kilometer, mellan växel 122 (i höjd med Pitholmsskolan) och ut mot Haraholmen.

Där har drygt 200 bamsestora betongfundament – tre gånger tre gånger tre meter – grävts ner längs banvallen som robusta stommar för åtta meter höga metallstolpar.

Upptill på varje stolpe har så kallade utliggare klämts fast, i vilka den strömförande koppartråden kommer att löpa.

15 000 volt

– Just nu pågår uppsättning av koppartråd, förklarar Lars Wikström, infrastrukturansvarig vid Piteå Hamn.

När arbetet är klart i slutet av månaden kan 15 000 volt kopplas på i nätet.

Sedan är det bara tuta och köra för eldrivna draglok åt ömse håll mellan hamnen och fabrikerna i och kring stan.

– Detta får till följd att diesellokens era är över till förmån för mera miljövänliga och driftssäkrare lok, säger Wikström.

EU satsar hälften

Satsningen på en elektrifierad bana ut mot Haraholmen – ett så kallat långsiktigt infrastrukturprojekt – väntas få stor betydelse för hela transportlogistiken i området.

Men smakar det så kostar det; totalt 60 miljoner kronor.

EU:s strukturfond betalar dock hälften av satsningen, Piteå kommun bidrar med femton miljoner, länsstyrelsen med tio, medan Piteå hamn står för fem miljoner kronor.

Invigning på gång

EU-pengarna till Piteåbanan var initialt (2011) ämnade för en utbyggnad av Gällivare flygplats.

Men där kom man aldrig igång i tid vilket medförde att pengarna gick tillbaka för ny prövning, för att slutligen vigas för järnvägssatsningen i Piteå och tillika en utbyggnad av flygplatsterminalen i Arvidsjaur.

– EU:s motkrav är att projektet är klart senast vid utgången av 2014, annars förverkas pengarna och återgår till EU, förklarar Lars Wikström.

För att undgå risken kommer den strömförande tågbanan att invigas officiellt trettonde november med en lång rad inbjudna potentater som åsyna vittnen.

Fakta Järnvägsspåret

Det nio kilometer långa industrispåret mellan Haraholmen och växel 122 (vid Pitholmsskolan) ägs av Piteå kommun och Piteå hamn.

Spåret byggdes i mitten av 1970-talet.

Antalet tågrörelser längs sträckan är omkring 300 per år.

I höjd med Pitholmsskolan övergår och fortsätter Haraholmensspåret i det statliga järnvägsnätet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!