Videon är inte längre tillgänglig
Banprojektet spänner över nio kilometer, mellan växel 122 (i höjd med Pitholmsskolan) och ut mot Haraholmen.
Där har drygt 200 bamsestora betongfundament – tre gånger tre gånger tre meter – grävts ner längs banvallen som robusta stommar för åtta meter höga metallstolpar.
Upptill på varje stolpe har så kallade utliggare klämts fast, i vilka den strömförande koppartråden kommer att löpa.
15 000 volt
– Just nu pågår uppsättning av koppartråd, förklarar Lars Wikström, infrastrukturansvarig vid Piteå Hamn.
När arbetet är klart i slutet av månaden kan 15 000 volt kopplas på i nätet.
Sedan är det bara tuta och köra för eldrivna draglok åt ömse håll mellan hamnen och fabrikerna i och kring stan.
– Detta får till följd att diesellokens era är över till förmån för mera miljövänliga och driftssäkrare lok, säger Wikström.
EU satsar hälften
Satsningen på en elektrifierad bana ut mot Haraholmen – ett så kallat långsiktigt infrastrukturprojekt – väntas få stor betydelse för hela transportlogistiken i området.
Men smakar det så kostar det; totalt 60 miljoner kronor.
EU:s strukturfond betalar dock hälften av satsningen, Piteå kommun bidrar med femton miljoner, länsstyrelsen med tio, medan Piteå hamn står för fem miljoner kronor.
Invigning på gång
EU-pengarna till Piteåbanan var initialt (2011) ämnade för en utbyggnad av Gällivare flygplats.
Men där kom man aldrig igång i tid vilket medförde att pengarna gick tillbaka för ny prövning, för att slutligen vigas för järnvägssatsningen i Piteå och tillika en utbyggnad av flygplatsterminalen i Arvidsjaur.
– EU:s motkrav är att projektet är klart senast vid utgången av 2014, annars förverkas pengarna och återgår till EU, förklarar Lars Wikström.
För att undgå risken kommer den strömförande tågbanan att invigas officiellt trettonde november med en lång rad inbjudna potentater som åsyna vittnen.