Det var en gång

Piteå2009-01-22 06:00
Redan för 25 år sen körde jag en bil hos Volvo i Göteborg som skulle ha klarat dagens miljöbilskrav. Nu står den på museum. För 16 år sen körde jag en helsvensk hybridbil på en av Volvos hemliga provbanor på Hisingen. Även den står i dag på museum.
Det fanns en tid då Volvo gick i spetsen för mera miljövänliga bilar och göteborgarna var ju exempelvis först i världen med lamdasonden och trevägskatalysatorn, som i dag används av varenda biltillverkare.
Men det här var på den tiden Volvo var ett helsvenskt företag.

Just satsningen på ny och miljövänligare teknik och därmed bränslesnålare och energieffektivare drivlinor var ett av huvudskälen till att Volvo AB i slutet av 90-talet bjöd ut personbilsdivisionen till försäljning. På egen hand skulle företaget nämligen inte orka med att finansiera ett så krävande utvecklingsarbete.
Volvos legendariske chef Pehr G Gyllenhammar hade insett det här redan tio år tidigare och försökte då som bekant slå ihop Volvo med franska Renault. Vilket ledde till en intern strid som Gyllenhammar 1993 förlorade. Fem år senare inleddes i stället förhandlingar med amerikanska Ford Motor Company som 1999 köpte hela personbils-divisionen.

Med facit i hand är det lätt att konstatera att Gyllenhammars väg förstås hade varit bättre. Med Ford som ägare avvecklades alla miljösatsningar. I bästa fall hamnade de i malpåse eller på museum. I stället lanserades ännu större och kraftfullare motorer. Till och med en V8-motor, som Volvos projektledare bara något år innan Fords övertagande försäkrat att vi aldrig skulle få se i en Volvo.

Den bil jag körde 1983 (Volvo LCP) var byggd i aluminium och andra lätta material och drevs av en turboladdad liten dieselmotor som nöjde sig med mindre än en halvliter per mil. Den bil jag körde 1992 (Volvo ECC) var än mer revolutionerande. Kraftkällan var en dieseldriven turbinmotor som via en höghastighets-
generator försåg batterier och elmotor med ström. Med andra ord en hybridbil - fem år innan Toyota lanserade sin Prius.
Även vid Volvos framtidslaboratorium VMCC i Camarillo i Kalifornien har det under åren tagits fram flera avancerade projektbilar med betoning på miljö, som dock aldrig kunnat förverkligas.

Frågan är vad som finns kvar av den kompetens som bevisligen har funnits inom Volvo? Nu när hela världen skriker efter de bilar som företaget valt att ställa på museum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om