Rolf Wallin i Bertnäs tycker att det finns en orättvisa mellan stad och landsbygd när det gäller vägar.
Brith Fäldt anser att det är välvilligt av kommunen att över huvudtaget betala ut bidrag för enskilda vägar.
– Orättvisan sitter i att det är olika lagstiftning för olika vägar. Vi har ju ett regelverk att följa. Det finns inte något krav att betala ut till enskilda vägar för kommuner. Det är väldigt många kommuner i Sverige som väljer bort det.
Hon menar att det skulle bli för dyrt att göra som Skellefteå kommun som tar statsbidraget och sedan sköter underhållet på alla enskilda vägar i kommunen.
– Den diskussionen har vi haft och det är klart att det vore det bästa, men pengarna finns inte.
Enligt Martin Lindberg, enhetschef för trafik och projekt, skulle kommunen enligt en beräkning behöva slanta upp runt tio miljoner kronor för att sköta de enskilda vägarna. En summa som enligt honom bygger på ett par inte helt oväsentliga antaganden och ungefärliga beräkningar.
Standarden på de enskilda vägarna i Piteå är exempelvis inte kontrollerad. Det finns krav på hur skicket på en kommunal väg ska vara.
– Sedan har vi gjort ungefärliga beräkningar på vad själva underhållskostnaden skulle bli för snöröjning, sommarunderhåll och sandning. Om man då har ett antal vägar som är ganska nära varandra och ska snöröja kan man få en bra rundkörning. Men har man en väg långt borta kostar det såklart mer att enkom köra dit och snöröja den, säger Martin Lindberg.