Det räcker inte

Piteå2008-05-29 06:00
I förra veckan beslutade regeringen att gå till lagrådet med ett förslag till nya och tuffare regler för att få köra moped, snöskoter och terränghjuling. Men det är för mesigt och det räcker inte.

på körkort och bättre utbildning är förstås en reaktion på att antalet svåra olyckor med oskyddade fordonsförare skenar iväg.
Det är exempelvis 15 gånger större risk att dödas i trafiken om man åker moped än om man åker bil. Och om bilförare slog ihjäl sig i samma takt som de som kör fyrhjulingar så skulle vi i fjol ha haft 1 300 döda i bilolyckor. Då jämför jag ändå bara antalet fyrhjulingar i trafik med antalet bilar i trafik. Inte i förhållande till utfört trafikarbete. Då hade det sett ännu värre ut.
Regeringen vill nu alltså införa körkort för att få köra moped klass I, det vi i vardagligt tal kallar EU-moped. Samtidigt införs en ny körkortsbehörighet - AM. Körkortstillstånd med medicinsk och personlig lämplighetsprövning kommer att krävas och körkortet kommer att kunna återkallas på samma grunder som gäller för alla andra körkort.
För att få köra moped klass II blir det nu krav på kunskapsprov och förarbevis. I dag ställs inga andra krav än att man fyllt 15 år. Även förarbeviset ska kunna återkallas vid trafikbrott.

är förstås bra, men kraven på körkort och förarutbildning ställde Vägverket redan när EU-mopeden introduceras i början av 2000-talet. Då det stoppades av riksdagens trafikutskott, som på den tiden styrdes av Monica Öhman, s. Kort därefter blev hon chef för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, och medgav då att hon borde ha lyssnat mer på Vägverket än på moped- och motorcykelbranschen. Hon kände sig lurad. Frågan är om inte trafikutskottet och regeringen än en gång låtit sig luras av branschen. Kravet på höjd åldersgräns för att få köra moped, från 15 till 16 år, har tagits bort. Trots att just 15-åringarna är de som råkar i särklass mest illa ut.
Och varför blir det även i fortsättningen tillåtet att skjutsa på moped? Det fördubblar ju riskerna för skador och dödsfall. Och hur ska polisen kunna sära på de olika mopedtyperna om inte alla har registreringsskylt? I dag är det vanligt att den som har en EU-moped tar bort registreringsskylten för att på så vis kunna köra på cykelbanor och andra ställen där EU-mopeden inte får vistas och inte lika lätt kan synas av polisen. Här fanns chansen att på allvar ta itu med ett snabbt växande trafiksäkerhetsproblem, men det skulle förstås ha bromsat försäljningen - den utmaningen vågade inte regeringen anta.
Ännu en halvmesyr, alltså, som börjar gälla den 1 oktober 2009. Om nu inte riksdagen ryter till.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om