"Det kräver mycket stora investeringar"

Stora investeringar – det krävs för att Smurfit Kappa ska kunna nyttja järnvägen ut till Haraholmen. Det uppger Sture Öberg, infrastrukturansvarig.

"Det var rätt att göra satsningen på den elektrifierade järnvägen" säger Sture Öberg, Smurfit Kappa, som tror på järnvägen i framtiden. (Arkivbild)

"Det var rätt att göra satsningen på den elektrifierade järnvägen" säger Sture Öberg, Smurfit Kappa, som tror på järnvägen i framtiden. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2018-09-13 21:15

Smurfit Kappa Piteå tillverkar 700 000 ton kraftliner varje år.

– Vi lastar ungefär 150 000 ton på järnvägen varje år ut från fabriken. Då lastar vi under dagtid åtta timmar per dag. Om vi skulle lasta hela volymen så skulle vi lasta 700 000 ton per år på järnvägen, men vi räknar med att vi bara kan lasta 450 000 ton – det är max. Infrastrukturmässigt skulle vi inte klara av mer än så, säger Sture Öberg.

Av det som körs ut med järnväg, transporteras dock ingenting med den elektrifierade järnvägen ut mot Haraholmen och Piteå hamn. Istället körs de direkt ner till länder som Italien, Danmark och Österrike eller till södra Sverige.

Kraftlinern som fraktas mellan fabriken i Piteå och Haraholmen, körs istället i specialbyggda lastbilar av Burllink Transport. In till fabriken körs massaveden med timmerbilar av Svea Skog.

– Skulle vi köra full volym ut till hamnen skulle det krävas stora investeringar för att få det att fungera. Vi har tittat på det i omgångar och det skulle innebära kostnader för infrastruktur som är mer än dubbla kostnader jämfört med bilarna, säger Sture Öberg, som menar att det kräver stora förändringar både på fabriken och ute i hamnen.

Han menar att långsiktigt, så tror dock Smurfit Kappa mycket på järnvägen.

– Det är därför det är så viktigt att Norrbotniabanan blir verklighet, säger Öberg som tror det är värt att göra en ny analys av den elektrifierade järnvägen när man vet hur sträckning kommer att se ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om