I dag verkar Arctic Falls på egna testbanor utomhus i Lillkorsträsk, Vidsel, Nattberg, Vitberget samt på plantskolan utanför Älvsbyn.
Fordonssystem, komponenter och vinterdäck ingår i testmixen – med däcken som den avgjort tyngsta pjäsen.
– Vi är ledande på däcktester i Sverige men det finns potential att växa ytterligare. Men för att nå dithän behöver vi förlänga säsongen med utökad tillgång av snö, is och kyla, förklarar Jonas Jalar.
Inomhushall
I kulisserna, tillsammans med branschorganisationens företrädare och LTU, är Arctic Falls inbegripna i ett utredningsarbete för att bygga en enorm inomhushall för biltester av varjehanda slag.
Älvsbyn, Arjeplog och Arvidsjaur är tänkbara byggplatser för en hall i storleksordningen 60 000 kvadratmeter (typ femton Coop-varuhus som det i Piteå).
– Planerna är åtminstone tre år bort, men de fortgår oavsett vad som händer på Lindbäcksstadion, säger Jalar.
Ren bonus
Skidtunneln i Piteå har dock poppat fram som ren bonus för älvsbyföretaget.
– Samverkanstankarna är jätteintressanta och vi kommer nu att jobba vidare för att hitta konkreta lösningar, säger Jonas Jalar.
Hemläxan för Arctic Falls efter onsdagens möte handlar om företaget ska bli med och delfinansiera skidtunneln.
Alternativet är ett långtidskontrakt, och runt detta en massa praktiska detaljer.
Väderoberoende
Men grundtanken är att företaget erbjuds ett 400 meter långt specialdesignat utrymme i tunneln för broms- och accelerationprov med provdäck från branschjättar som bland annat Pirelli, Yokohama och Brighton.
Testerna ska alltså bedrivas enbart under skidåkningens lågsäsong.
– Fördelarna i en tunnel jämfört med utomförhållanden vintertid är att vi inte berörs av temperaturväxlingar, nederbörd, fukt och annat vi inte själva rår över. Här kan vi verka i en kontrollerad miljö och över längre tid än vad vintersäsongen normalt tillåter, konstaterar Jonas Jalar.