Videon är inte längre tillgänglig
I klass 4A på Solanderskolan är det tomt i bänkraderna, här sitter klassens nitton elever utspridda på golvet och bygger lego.
Det kanske låter konstigt, men det är läraren Magnus Johansson som har lånat in ”Lego Teknik och Vetenskap” från Regteks legopool i Piteå.
Milla Berglund och Josef Lindkvist bläddrar bland katalogerna, det finns massor av olika saker att bygga och det är svårt att bestämma sig.
En populär byggsats är en hund som kan röra på ögonen, öronen och öppna och stänga munnen.
– Jag vill helst göra ett flygplan, berättar Milla.
Utspridda i rummet sitter små grupper som består av två elever. Ritningarna består av en A-del och en B-del där eleverna bygger delarna var för sig, och sedan sammanfogar dem på slutet.
– Det är roligare att bygga om det är en utmaning, det ska vara svårt, säger William Nordberg som bygger hunden tillsammans med Madelen Öström.
Motordrivet
Amjad Abdulkader och Celine Karlsson är nästan klara med sin bil, efter några sista justeringar kan de provköra bilen med några extra gubbar på. Och den går fort mellan skolbänkarnas ben.
– Det här är kul, vi bestämde att vi ville bygga någonting med motor, berättar Celine.
– Det här är den bästa dagen i skolan berättar Amjad.
– Vissa delar i ritningen var svåra, då fick vi börja om från böran för att få till det hela, fortsätter Amjad.
– En liten bit fel kan förstöra hela bygget, då får man gå tillbaka och försöka hitta felet.
Klassen har byggt lego i sex timmar, uppdelat på två lektioner.
På första lektionen byggde alla i klassen samma sak, en vindsnurra som skulle lyfta en vikt med hjälp av en hårfön. Här handlar det om undersökande av kraftöverföring.
Läraren Magnus Johansson rycker in och hjälper till ibland, men oftast får eleverna själva klura och fundera lite när det blivit fel. Här undersöker man kraftöverföringar med kugghjul och remmar. Han pekar på vikten av att skapa intresse för tekniska lösningar i vardagen.
– Man märker stor skillnad mellan de elever som har byggt mycket lego förut, de har lite andra förutsättningar från början.
Han tycker det är viktigt att man får lära sig att bygga efter en ritning.
– Det här är ett bra sätt att lära sig att samarbeta.
– Mycket av det man lär sig i skolan är svårt att förstå vitsen med. Här får man bygga någonting som är en riktig sak, som ska funka, det blir så direkt.
Man kan säga att legot både är en förtäckt fysik och teknik-undervisning.
– Vi satte små kugghjul på bilen istället, då gick den snabbare, ropar William Grönlund.
– Fantastiskt säger läraren Magnus, nu har ni ju gjort en växellåda.
När klockan närmar sig kvart i nio är det dags för rast, många av eleverna vill inte alls gå ut, de vill fortsätta bygga.
– Ni får fortsätta när ni kommer in, vi ska bygga mera idag, berättar Magnus för att lugna klassen.